Jongerenvoorstelling van ISH

19 september 2009

Jongerenvoorstelling van ISH

Vandaag, zaterdag, was er in de Nieuwe Doelen in het kader van Cross Culture een voorstelling van de groep ISH om 14.00 en 20.00 uur. In de voostelling van 14.00 uur waren maar 50 bezoekers en om 20.00 uur ongeveer 125. Dat is heel jammer want het was een zeer goede voorstelling van heel gedreven jonge theaterspelers. De bedoeling van Cross Culture is om jongeren vanaf 12 jaar kennis te laten maken met verschillende theatervormen en andere culturen.

Het was een bijzondere voorstelling, hoofdzakelijk alle mogelijke vormen van dans, van klassiek ballet tot acrobatiek van de straat-dans-cultuur en van tapdans tot hiphop. De voorstelling heette BoyISH/GirlISH. Het verhaal ging over de verhouding tussen jongens en meisjes. Elkaar niet willen maar niet zonder elkaar kunnen. De vrouwelijke spelers hebben allemaal een opleiding aan een dansacademie en de jongens hebben hun opleiding van de straat. Ik sprak met een meisje die een klassieke dansopleiding had genoten. Ze spelen ongeveer 5 dagen per week en soms twee keer op een dag. Dat vraagt heel veel conditie want het was een uur heel hard werken.
Heel jammer dat er zo weinig mensen zijn gekomen. Jongeren konden gratis naar binnen en ook de gemeenteraadsleden hadden een uitnodiging gekregen. Er hadden slechts twee raadsleden van de uitnodiging gebruik gemaakt. Er zou misschien nog meer publiciteit kunnen worden gemaakt, hoewel bij scholen en op verschillende andere plaatsen was geflyerd en ook in verschillende kranten stond een bericht. Dit initiatief van de Nieuwe Doelen samen met de gemeente Gorinchem verdient veel meer belangstelling. Laten we hopen dat het volgend jaar weer wordt georganiseerd en dat er dan in elk geval meer jongeren de schouwburg weten te vinden. Het is heel erg de moeite waard.

Gerard Broekman, gemeenteraadslid SP-afdeling Gorinchem