" Ik ben ongerust" licht wijkbewoners in.

28 september 2009

" Ik ben ongerust" licht wijkbewoners in.

Ik ben ongerust (actiegroep tegen plaatsen UMTS masten op de Oosterbliek in Gorinchem Oost) heeft vandaag onderstaand bericht verzonden aan de wijkbewoners Gorinchem Oost n.a.v. het in de gemeenteraad behandelde punt UMTS.

Beste buurtbewoners,

Het is een hele tijd stil geweest rond de UMTS masten. Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten dat het oude beleid geëvalueerd moest worden en een nieuw beleid geformuleerd moest worden.

Op 8 september j.l. heeft de gemeente een concept stuk aan de raad opgeleverd. Dit concept beleid is afgelopen donderdag in de gemeenteraad besproken en er is een amendement voor ingediend door de PvdA en aangenomen.
Een motie van de SP heeft het niet gehaald.

Een kort verslag van de vergadering kun je nalezen op de site van de SP.

Het concept beleid zelf kun je vinden vanaf pagina 95 van deze link

Tot zover de feiten... maar wat moeten we ervan vinden?

Tussen 8 en 24 september is een kleine groep druk in de weer geweest met het bestuderen van het beleid. Eerste conclusie was dat het in grote lijnen een voortzetting van het huidige beleid was. In het besluit en geformuleerde (algemene) regels zat wel voldoende bodem om te kunnen komen tot een goed beleid. De huidige formulering liet wat ons betreft nog te veel ruimte.

Voor de goede orde. Wij zijn niet tegen UMTS, maar zijn wel van mening dat je verstandig moet omgaan met het plaatsen van UMTS masten en er zoveel mogelijk rekening mee moet houden dat nog niet is aangetoond dat UMTS masten schadelijk zijn of onschadelijk zijn op de lange termijn. Een UMTS mast straalt 7 dagen per week, 24 uur per dag en wij zijn niet in staat om die "uit te zetten".

In de zienswijze van GoeD (zie GoeD zienswijze.pdf en onderstaande mailwisseling van GoeD) kun je de stellingname zien die wij geprobeerd hebben tussen de oren van de raadsleden te krijgen. Dat is in principe goed gelukt. De raad is ervan overtuigd dat Gorinchem een Antenneplan nodig heeft.
Kijkend naar de aanvraag van Vodafone voor een antenne-installatie op de Oosterbliek, dan valt deze buiten het beleid omdat deze vergunningsvrij is. Deze lokatie zou in een Antenneplan nooit als voorkeurslocatie gekozen zijn – en via andere masten worden opgelost. Om deze reden is in de motie van de SP gevraagd om in het geheel geen installaties te plaatsen op gemeentelijke gebouwen. De motie heeft het niet gehaald omdat een aantal fracties van mening zijn dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft om plaatsing te faciliteren en alle ophef maar voor lief moet nemen.
Wij zijn van mening dat dit niet te verantwoorden valt omdat er genoeg betere voorkeuslokaties voorhanden zijn. In dat kader past het beter om voor aanvragen op gebouwen die eigendom zijn van de gemeente of waarover de gemeente zeggenschap heeft, te handelen als ware elke aanvraag vergunningsplichtig. Het concept beleid heeft dan voldoende aanknopingspunten om een installatie op de Oosterbliek niet toe te staan.

Wat nu?
Het concept beleid ligt 6 weken ter inzage voor de burgers. In deze periode mag een ieder zienswijzen indienen. Die worden dan behandeld en kunnen dan al of niet verwerkt worden in het beleid. Indien een zienswijze niet wordt gevolgd, dan staat er nog een mogelijkheid tot bezwaar open. Zonder zienswijzen is er geen bezwaar mogelijk.

Allereerst willen wij de notulen van de raadsvergadering van 24 september nalezen om te zien wat er precies is afgesproken. Pas dan zullen wij de zaken die missen of aangescherpt moeten worden in zienswijzen verwoorden.
Deze zullen wij aan jullie allen toesturen. Over de beste manier om deze aan B&W en de gemeenteraad te sturen, denken wij nog na. Wellicht dat wij daarbij nog jullie hulp nodig hebben.

Tot zover deze update.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze e-mail, reageer gerust via een reply op deze e-mail.
Stuur deze mail gerust door naar buren of buurtgenoten.

Met vriendelijke groet,

Cas Zweere