Weekbrief 34 over week 17 tm 23 augustus 2009

23 augustus 2009

Weekbrief 34 over week 17 tm 23 augustus 2009

Als ik aan de beurt ben om een weekbrief van de fractie te schrijven en de dag er voor hebben we een succesvolle actie gehad dan is de keuze voor een onderwerp niet moeilijk. Gisteren op zaterdag de 22e waren drie leden van de Tweede Kamerfractie op bezoek in Gorinchem om met ons actie te voeren tegen het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd.

zie ook het mooie oude stadhuis, nu museum / artoteek

Gisteren, zaterdag 22 augustus, kreeg Gorinchem bezoek van drie leden van de Tweede Kamerfractie van de SP. Hugo Polderman, Paul Lemkens en Paul Ulenbelt kwamen in Gorinchem met ons actie voeren tegen het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd: 65 blijft 65. Een mooie afsluiting van de zomerfeesten voor de afdeling!

Maar wat gaat er een voorbereiding aan vooraf!

De Tweede Kamerfractie kwam met een SP touringcar, een grote bus beschilderd met ons SP logo. Zoals gezegd een erg grote bus. . . een bus die wij natuurlijk graag op een prominente plaats in de binnenstad wilden hebben, tijdens de zomerfeesten! U kunt begrijpen dat dit enig praten heeft gekost en een aardig aantal haken en ogen. Maar de ambtenaren hebben hun best voor ons gedaan, de organisatie van de Zomerfeesten en onze plaatselijke Horeca hadden geen bezwaren en het mocht ook nog van de brandweer. We stonden met de bus op een prachtige plek, op het stadhuisplein, voor de VVV. Dan merk je toch ook weer hoe onze mooie binnenstad niet ingesteld is op verkeer en zeker niet op groot verkeer. De binnenstad in rijden was met die bus nog redelijk te doen, de stad uit boften we met een uitstekende chauffeur die ons langs paaltjes, moeilijke bochten en andere obstakels manoeuvreerde.

Zoals ik eerder al zei, een succesvolle actie. Meestal is het best moeilijk om mensen op straat ergens voor te laten tekenen, deze keer kwamen mensen ook naar ons toe om hun handtekening te zetten! Op een paar uitzonderingen na merk je op straat dat het leeft bij mensen en ik kan me er alles bij voorstellen. Betaal ik eerst mijn hele leven een forse premie voor de AOW krijg ik het daarna (in mijn geval ruim een jaar) later. Als een gewone verzekeringsmaatschappij het in zijn hoofd zou halen om de voorwaarde van de polis te veranderen zouden we het niet pikken, nu wil de regering het niet en pikken we het net zo min wat mij betreft.
500 handtekeningen hebben we vandaag met elkaar opgehaald, daar mogen we trots op zijn.

Ik vind het ook erg leuk om leden en sympathisanten te zien die je al weer een tijd niet gezien hebt en waar je even mee kunt bijpraten. Ook de discussies waar je in verzeild raakt blijven altijd leuk. Ik raakte in 'gesprek' met een meneer die voor een telefoonwinkel stond en die het helemaal niet op prijs stelde dat ik hem om ondersteuning voor deze actie vroeg. Dan wens je iemand toch maar een goed weekeinde en weet je weer dat dit er ook bij hoort als je actie voert op straat.

met vriendelijke groet en tot ziens!

Eva Dansen

met vriendelijke groet,