h

Weekbrief 30 van de fractie van 20 t/m 26 juli 2009

26 juli 2009

Uit nood gedreven, mijn auto repareren kost meer geld dan hij waard is, ben ik mij aan het oriënteren op het reizen met openbaar vervoer, dus zonder het bezit van een auto. Van de week enkele dagen naar Drenthe geweest om lekker te wandelen. Geen probleem met de treinen. De reizen liepen voorspoedig. Zaterdagmiddag moest ik naar Oud Beijerland. Uiteraard ga je op de site van 9292.ov zoeken naar de kortste en voordeligste route van huis tot huis. Dat was snel gevonden. De heenweg bleek een andere reis te zijn dan de terugreis, maar dat lag waarschijnlijk aan het late uur in de avond.

Het begon al goed. Er was in de ochtend een blikseminslag geweest in Leerdam, waardoor er zomaar een trein uitviel op de Merwede Linge Lijn. Dat werd niet door de speaker omgeroepen. Foutje van Pro-rail. Gelukkig was de berekening van 9292 zo ruim dat tijdens de reis het half uur werd goedgemaakt, waardoor ik op het juiste tijdstip op de plaats van bestemming aankwam.
De terugreis 's avonds was een bezoeking. Om wat eerder thuis te zijn vertrok ik om 20.45 uur van het adres waar ik was. Ik moest een klein kwartiertje lopen naar de bus werd mij verteld. Ik kon de bus wel nemen voor het huis waar ik was, maar een stukje lopen kon geen kwaad. Jammer ik was een minuut te laat dus de bus die ik moest hebben was net weg. De bussen gaan daar om het uur dus een uur later vertrokken met de bus voor het huis waar ik naar teruggegaan was. Volgens 9292 kon ik na drie haltes overstappen op de andere bus. Niet dus. De bus was reeds weg, nu een halve minuut eerder. Waarom de bussen niet even op elkaar wachten is mij een raadsel. Dus bleef ik maar op die plek een uur wachten zodat ik de volgende bus niet zou missen. Die was nu één minuut te laat. Als dat eerder was gebeurd was ik eerder weg geweest. Uiteindelijk was ik om 00.40 uur thuis. Een reis die met de auto drie kwartier duurt, duurde met de bus, inclusief vertragingen 4 uur. Niet zo prettig dus.

Ik bedacht mij dat het goed zou zijn als ik nu echt werk ging maken van mijn lidmaatschap van Wheels4all . De auto-date-organisatie die sinds bijna een jaar in Gorinchem Oost een auto heeft staan waar je gebruik kan maken voor een uur of langer. Je moet dan wel lid zijn voor minimaal € 5,00 per maand. Ik ga er zeker achter heen want reizen met het Openbaar Vervoer als je afhankelijk bent van verschillende bussen is niet altijd een pretje.

Ik heb reeds eerder geschreven dat ik bezig ben met de organisatie van een streekproductenevenement tijdens Gorinchem Diversiteitstad. Het zou Lekker Gorcum gaan heten. Diversiteitstad begint in september en zal hoofdzakelijk door culturele organisaties worden ingevuld. We hebben een stichting opgericht: “Bewust en Lekker Gorinchem”. Ik ben er nu een jaar mee bezig en het lijkt er op dat het niet gaat worden wat ik mij er van had voorgesteld. Geen geld binnen gekregen. Het gemeentebestuur van Gorinchem heeft zich sterk gemaakt om geld beschikbaar te stellen uit de post Diversiteitstad, maar dat is te weinig en we hebben nu te kort tijd om een programma te maken voor dat geld. Alles wordt er nu aan gedaan om het in plaats van oktober in april volgend jaar te laten plaatsvinden. Het gemeentebestuur vindt het een erg goed evenement in het kader van Diversiteit en zou graag willen dat het doorgaat. We wachten de besprekingen af.

Ook heb ik eerder gemeld hier en hier dat ik bezig ben met het schrijven van een seniorengids. Ook daar was geen geld voor te vinden en het gemeentebestuur, inclusief het grootste gedeelte van de gemeenteraad vond het niet nodig dat zo’n gids er kwam. Daarom ben ik nu met eigen geldmiddelen en met behulp van een jong webdesign bureau een site aan het invullen met als titel seniorengids-gorinchem. Alle mensen die op de één of andere manier met ouderen bezig zijn hebben enthousiast hun medewerking verleend. Hoezo niet nodig in Gorinchem???
Ik verwacht dat binnen een maand deze site beschikbaar zal zijn. De opening zal dan met enige gepaste trots en spektakel plaatsvinden. U leest er zeker van in de nabije toekomst.
Overigens heb ik vernomen dat de gemeente, ondanks dat ze het niet nodig vonden, nu toch een seniorengids gaat uitgeven bij de nieuwe Gemeentegids die in september gaat verschijnen. Mijn site zal in elk geval veel en veel meer informatie verschaffen. Dat wisten de ambtenaren al in februari van dit jaar. Soms zijn gemeentebesturen niet te begrijpen.

Een prettige (vakantie)week gewenst en we houden u op de hoogte.