Stand van zaken voormalig politiebureau

30 juli 2009

Stand van zaken voormalig politiebureau

Zoals bekend is de gemeente Gorinchem van plan om op de plaats van het voormalige politiebureau een hotel te laten bouwen. Dit hotel met daaronder een eenlaags parkeergarage wordt gebouwd door de fa. Heijmans. Onder de parkeerlaag van Heijmans is de gemeente van plan om nog een 2e parkeerlaag te laten bouwen.
Politiebureau wordt gesloopt en wordt hotel
(foto gemeente Gorinchem)

De SP is tegenstander van deze dure bouw van de 2e parkeerlaag. Zie hiervoor het verslag van de gemeenteraad van 30 oktober 2008. Tijdens de raadsbijeenkomst van oktober 2008 werd " ingesproken" door mw. B.. Hier en Hier nog verslagen.

Recent ontvingen we een e-mail met daarin de vraag hoe nu de stand van zaken was met de geplande bouw. Ook de SP heeft in de laatste gemeenteraadsvergadering vragen gesteld over de bouw van het hotel en de plannen van Heijmans.
Vandaag ontvingen wij een email van de gemeente Gorinchem over de stand van zaken.
Let wel: dit is tot op heden ook niet bekend gemaakt aan de leden van de gemeenteraad van Gorinchem
Wederom een vreemde gang van zaken om te horen dat er vooralsnog niets gaat gebeuren. Ook al omdat we 3 weken geleden hierover nog vragen hebben gesteld, en antwoord hebben gekregen, over deze bouw. Er werd niets verteld over het voorlopig stopzetten van de plannen.
Hier een artikel uit het AD Riverenland over de bouw van het hotel.

Hieronder de informatiebrief brief van de gemeente.

Geachte mevrouw,

Zoals in het raadsvoorstel van 18 september 2008 te lezen valt, dachten wij na de besluitvorming in de gemeenteraad van 30 oktober 2008 de onderhandelingen met Heijmans af te ronden en een koop-/realisatieovereenkomst met hen te sluiten. Dit zou namelijk de basis vormen om het plan vervolgens verder uit te gaan werken en het plan daadwerkelijk in procedure te gaan brengen. Zo ver is het helaas tot op de dag van vandaag niet gekomen.

Wij zijn er tot op heden niet in geslaagd een aantal basisafspraken vast te leggen in een overeenkomst met Heijmans. Een en ander heeft zeker te maken met de complexiteit van het project, de daaraan klevende (financiële) risico's en de kredietcrisis. In het krantenartikel heeft u kunnen lezen dat Heijmans in die zin pas op de plaats maakt. Zolang er echter geen overeenstemming is verkregen vanuit de gemeente met Heijmans over de voorwaarden waaronder de ontwikkeling tot stand kan worden gebracht, wordt het plan in de praktijk ook niet verder uitgewerkt. Dit betekent dat wij geen concreet zicht hebben op de - overigens terechte - vraag wanneer een en ander in procedure wordt gebracht en op welke wijze met de omwonenden wordt gecommuniceerd. Ook hebben wij nog geen zicht op een concrete planning. Tot het moment waarop over deze zaken meer duidelijkheid ontstaat, vinden wij het weinig zinvol om met omwonenden in gesprek te gaan over een plan waarvan niet duidelijk is of het ook daadwerkelijk in procedure wordt gebracht. Gelet echter op het feit dat er inmiddels veel tijd is verstreken na de raadsbehandeling in oktober 2008, was het wellicht beter geweest als we u eerder van het bovenstaande in kennis hadden gesteld.

Hoe lang de onzekerheid - waar we al enige tijd mee te maken hebben - blijft bestaan, weten we op dit moment niet. Ook na de zomervakantie zullen wij weer ons best doen om duidelijkheid te krijgen in de ontstane situatie. Als er basisafspraken zijn gemaakt en het project ook daadwerkelijk kan worden uitgewerkt, willen wij het overleg met omwonenden starten. Enerzijds om uitleg te kunnen geven over de plannen, de nog te voeren procedures en de planning. Anderzijds om te inventariseren welke punten nadrukkelijk aandacht behoeven vanuit de omwonenden. Daarbij is voor ons uitgangspunt dat eventuele schade en overlast voor de omwonenden van de Smakheul zoveel mogelijk dient te worden beperkt.

Wij hopen u hiermee enig inzicht te hebben gegeven in de stand van zaken en willen - zoals gezegd - met de omwonenden in overleg treden zodra duidelijk is dat het plan ook daadwerkelijk een vervolg gaat krijgen.

Met vriendelijke groet,

xxxxxx