Eerste steen Nieuwstad

14 mei 2009

Eerste steen Nieuwstad

Alle organisaties die wat te maken hebben met de bouw van de woningen voor mensen met een beperking waren aanwezig. Donderdagochtend 10.30 uur werd de eerste steen gelegd. Peter Zijderveld van Poort6 heeft dat samen gedaan met een van de toekomstige bewoners, Krijn Pelle, die als fotograaf vanaf de start van de bouw optreedt.

Eeerste steenlegging Nieuwstad

Dit project is niet van een leien dakje gegaan. Vele jaren zijn verlopen voor dit nu op 14 mei 2009 kon worden gedaan. Oorspronkelijk zou het in januari februari 2007 worden opgeleverd. Het is een project van woningcorporatie Poort6 en Syndion zal het huren voor begeleid wonen van mensen met een verstandelijke beperking.
Verschillende mensen hielden ook nog een korte toespraak. O.a. Wethouder Jack Oostrum vertelde hoe het tot stand is gekomen. Wat hij zei was niet helemaal juist. Hij vertelde dat nadat de omwonenden bezwaar hadden gemaakt tegen de hoogte van het nieuw gebouw en dat raadslid Annet Ardesch naar Pim van Mourik, toenmalig directeur van Palissade, was gegaan om te vragen of er niet wat van de hoogte af kon. De werkelijkheid is dat ter plaatse in een overleg van de aanwezige gemeenteraadsleden, van bijna alle fracties in de raad, op een nieuwjaarsbijeenkomst van de omwonenden in januari 2007 namens al die raadsleden Cees van de Roest en Annet Ardesch als afgevaardigden met Palissade zouden gaan praten om nog iets bereikt te krijgen. Wethouder Oostrum was daar niet bij geweest en het zou aardiger zijn geweest als hij de juiste gang van zaken had geweten en verteld. Ben benieuwd hoe dit in de krant gaat komen (p.s. de krant weet het beter dan dhr. Oostrum) lees hier de Stad Gorinchem

Voor de historici nog even de informatie volledig uit 2008.
Hier en hier verslagen van de bijeenkomsten in de Nieuwstad in begin 2008

In de gezellige omgeving van Metropole, een voorziening van Syndion werd daarna op de toekomst een toost uitgebracht.
Al bij al zal deze nieuwbouw aan de Nieuwstad weer een heel bijzondere aanwinst zijn in de binnenstad. Er is door de architect goed rekening gehouden met de omliggende panden en van buiten ziet het er uit als 4 herenhuizen. Helemaal in de sfeer van het nieuwe bouwen en nu echt op een juiste manier gedaan. Een toekomstige bewoner nodigde mij uit om bij de ingebruikneming van zijn woning aanwezig te zijn. Zal ik zeker gaan doen. Ik ken hem als deelnemer in het atelier van Syndion in het Tolhuis.

Gerard Broekman, raadslid SP-fractie Gorinchem