Weekbrief 16 van de fractie over 13 t/m 19 april 2009

19 april 2009

Weekbrief 16 van de fractie over 13 t/m 19 april 2009

Afgelopen week was voor mij persoonlijk een heel heftige week. Op Paaszondag is een dierbaar persoon overleden, ze mocht slechts vier weken oud worden... Afgelopen donderdag werd ze begraven. Pasen wat toch het feest van een nieuw begin is, is nu voor altijd een trieste herinnering.

Triest is het ook als mensen te horen krijgen dat hun woning gesloopt wordt, nee ik heb het nu niet over de Lingewijk, maar over het verzorgingshuis de Schutse. Eerst was de sloop stilgelegd, in de krant was te lezen vanwege de kredietcrisis, maar nu blijkt het toch weer door te gaan. De kredietcrisis is blijkbaar sneller voorbij bij de Rivas dan elders.

Het is niet alleen triest als je woning gesloopd wordt het is nog triester als men daarna doodleuk zegt dat je 1,5 jaar samen met iemand anders je huis mag delen voordat je terug mag komen in de nieuwbouw. Dit is slechts de planning van de verbouwing, dit zal dus ook nog uit kunnen lopen!
Heeft niet iedereen gewoon recht op vervangende woonruimte, zonder deze te moeten delen met vreemden?
In Gorinchem bijkbaar niet. In Gorinchem vinden we het blijkbaar acceptabel om een sloopvergunning af te geven, zonder dat er een goed alternatief is voor de bewoners. Het zal goed zijn als B&W ook hier spierballen liet zien en niet eerder een sloopvergunning af zou geven, als niet alle bewoners vervangende woonruimte zouden krijgen zonder deze te moeten delen.

Ook MEE Zuid-Holland Zuid merkt nu in hun werk dat er binnen Gorinchem een chronisch tekort is aan verzorgingsplaatsen. In de oude Bannehof, waar nu dus mensen uit moeten voor de nieuwbouw(!) komen dan de Schutse bewoners, waarschijnlijk 30 in totaal. Hier komen deze ouderen dan met z'n tweeen op 1 kamer, vanwege geen vrije plaatsen meer.. De anderen kunnen wel op een fatsoenlijke manier worden ondergebracht. De meeste gaan waarschijnlijk naar het Gasthuis, wat dus ook leidt tot langere wachtlijsten. Daarnaast komt er voor de Schutse na de verbouwing slechts 2/3 aan plekken terug, volgens MEE Zuid-Holland Zuid.
Gorinchem haalt de afspraken met het Pact van Bleskensgraaf om zorg te dragen dat er genoeg woningen zijn die geschikt zijn voor ouderen en mensen met een handicap bij lange na niet, Gorinchem laat deze mensen dus gewoon aan hun lot over...dieptriest!

Laten we hopen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, zodat iedereen in Gorinchem op zijn minst een eigen plekje heeft om te leven...

Met vriendelijke groet,

Natali Martens