Parkeren buiten de stad

1 april 2009

Parkeren buiten de stad

Zoals bekend is er vorige week donderdagavond in de gemeenteraad gesproken over parkeren in- en rond de binnenstad.
Door onze fractie is toen een betoog gehouden over het SP standpunt. Niet in het betoog opgenomen was het onderzoeken van de mogelijkheid om een parkeergarage net buiten de stad te bouwen aan de vijfde uitgang.
Het gaat over onderstaand terrein.

Klik of foto voor vergroting.
parkeerterrein vijfde uitgang

Wel is dit idee besproken door de SP in petit comité met o.a. burgemeester IJssels. Het werd daar direct als onuitvoerbaar en ongewenst bestempeld. "Het was 10 jaar geleden al onderzocht, het was moeilijk bereikbaar voor wandelaars naar- en van de garage richting binnenstad, de grond was vervuild, niet alle grond is van de gemeente en het was geen plaats voor een parkeergarage, een puist aan de mooie walkant" aldus dhr. IJssels. Over het idee werd verder dan ook niet meer gesproken.

Echter hedenmorgen stond in het AD Rivierenland dit artikel waarin werd genoemd dat er vanaf de Korenbrug richting wal een wandelpad zou worden aangelegd. Dus 1 argument van de bovenstaande wordt al weggenomen.

Daarnaast zou het bouwen van een parkeergarage in deze financiële crisistijd een stimulans zijn voor de bouwondernemers, een oplossing voor een in de toekomst steeds groter wordend parkeerprobleem in de binnenstad etc... Naar de mening van de SP een plan om te onderzoeken. Uiteraard zal voor Botenbouw Tukker, het enige bedrijf op dit stuk grond een voor hen goede oplossing gevonden moeten worden.

Daarnaast lijkt het juist een perfect plan om dit stuk stad bij de wal te betrekken. De buitenkant van het complex, gezien vanaf de Spijksedijk, kan geheel in mooie antieke stenen worden opgetrokken. Kijk b.v. een bij het Hendrick Hamelhuis hoe dit wordt opgelost. Het dak van b.v. een 2 parkeerlaagsgarage kan worden bedekt met gras, het zou een wandelpad kunnen bevatten (voorbeeld Museumplein Amsterdam) etc.... Genoeg uitdagingen voor een architect lijkt ons.
Lelijker dan nu kan het zeker niet worden.

Onderzoeken dus......