Weekbrief 13 van de fractie van 23 t/m 29 maart 2009

29 maart 2009

Weekbrief 13 van de fractie van 23 t/m 29 maart 2009

Om te beginnen. Heeft u er al aan gedacht? De klok een uur vooruit te zetten. (ezelsbruggetje: voorjaar, vooruit). Het tegenovergestelde, de klok terugzetten zou donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering wel eens een wens geweest kunnen zijn van wethouder Oostrum. Want dan zou hij waarschijnlijk nooit.......

zo snel en op eigen initiatief een brief richting de bewoners van de Lingewijk geschreven hebben. Een brief die verzonden werd n.a.v. de motie van de oppositie die raadsbreed werd aangenomen in de vergadering van eind februari 2009.

Wethouder Oostrum heeft ongetwijfeld, want waarom zouden we daaraan twijfelen, de beste bedoelingen gehad met de samen met dhr. Van Zanten (directeur Poort6) opgestelde brief. Een brief die tussen de regels door gelezen zou moeten worden aldus de voorzitter van het college van B&W dhr. IJssels, Dat dhr. IJssels goed tussen de regels door kan lezen is fijn voor hem, maar wij en de bewoners willen gewoon een duidelijke brief. Echter en dat siert het college, ze hebben toch ondanks het tussen de regels door moeten lezen, toch snel weer een nieuwe brief verzonden richting Lingewijkbewoners.
Een brief die wel duidelijk was. En een brief die geprezen werd door alle sprekers.

Dat dhr. IJssels al direct het woord nam als voorzitter van het college vonden wij toch vreemd. Ook al omdat er op dat moment, en dat duurde in 2 termijnen toch een lange tijd, er geen voorzitter van de gemeenteraad was.
Maar goed, waarom kan de wethouder niet gewoon zelf het woord voeren, naar onze mening was hij daar best toe in staat.
Nu moest de "opperstalmeester" het woord voeren, naar onze mening kwetsend voor de wethouder.
Wij, de oppositie, dienen een motie van afkeuring in tegen de wethouder en niet tegen het college. De brief was ondertekend door de wethouder en niet namens het college, hij was daar pas later bekend. De oppositie keurde de solo actie van de wethouder af. En dat is toch iets geheel anders dan een motie van wantrouwen.
Dat de wethouder de motie erg hoog opneemt is alleen maar te roemen, hij begrijpt dat het serieus is, maar dat hij daar direct aan verbind dat hij op zou moeten stappen is zijn conclusie en niet de conclusie van de oppositie, want dan zouden wij wel een motie van wantrouwen hebben ingediend.

De oppositie wilde alleen de actie formeel afkeuren. Een brievenactie die door de gehele raad (alleen de Leefbaren heb ik niet gehoord) werd afgekeurd en betreurd. Alleen formeel maken van de afkeuring mocht niet en werd als verkiezingsstunt gezien door de VVD. Nou, ik ken de oppositie nu redelijk goed, die zullen zich echt de mond niet laten snoeren, wij zijn de spreekbuis van onze kiezers. Naar mijn mening, en u mag een andere mening hebben, is de mening van de coalitiepartijen in Gorinchem tot op heden altijd de mening van het college.

En dat brengt mij op het dualisme.

Bij dualisme is het de bedoeling dat de gemeenteraad zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. En dat gebeurde duidelijk niet. Duidelijk was dat vooraf al was doorgenomen wat de diverse meningen waren van coalitie en college. En dat is jammer in een democratie.

Ook bij het behandelen van het parkeerbeleid hield ik een vreemd gevoel over.
De richtinggevende uitspraken die gevraagd werden vrijwel door niemand besproken en zeker niet uitvoerig behandeld. En wij vinden dat we een dergelijk raadsvoorstel goed moeten behandelen en wij vinden dan ook dat een raadsvoorstel duidelijk moet zijn.
Er werd gesproken over keuze en over beleid. Er zou een keuze moeten zijn, welke? En er zou beleid zijn. Door de wethouder en 1 spreker werd verteld dat dit beleid van eind vorige eeuw was. Voor ons als groentjes was dit onduidelijk en is het onduidelijk gebleven aangezien in het raadsvoorstel werd verwezen voor beleid naar de Kadernota Infrastructuur. Notabene een kadernota uit 2007 die wij allen kennen maar daar komt het parkeerbeleid niet in voor.

Derhalve heeft de gehele oppositie tegen moeten stemmen en wederom was de coalitie voor dit raadsvoorstel.
Ja, u zegt het correct. Dualisme volgens het Gorcums model.

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel