Weekbrief 11 van de fractie 9 t/m 15 maart 2009

16 maart 2009

Weekbrief 11 van de fractie 9 t/m 15 maart 2009

Afgelopen week hebben we weer een raadsbijeenkomst gehad.
Het blijkt voor burgers nog steeds een enorme stap te zijn om naar de raad te komen. Bij thema's waar mensen direct negatieve gevolgen van ondervinden willen ze nog wel de stap naar het stadhuis maken, maar ook bij andere thema's zouden wij graag de informatie van de burger willen hebben, zodat we alle argumenten goed kunnen afwegen.

Helaas valt me toch iedere keer weer op hoe weinig of verkeerd we worden voorgelicht wat betreft wat burgers, of belangenverenigingen, nu echt willen. Graag willen we op basis van alle argumenten voor- en tegen, die van toepassing zijn op een te nemen beslissing onze beslissing kunnen nemen. Deze helicopterview is van belang zodat we niet een beslissing nemen op grond van beperkte informatie of verkeerde aannames.
Dit geldt natuurlijk ook voor burgers. Ook zij hebben recht op goede en duidelijke informatie.

Bewoners van Zandvoort-Noord bijvoorbeeld.
Als er een rectificatie naar hen gestuurd wordt dan mag je hopen dat dit goede en duidelijke informatie is. Een brief van 2 kantjes suggereert dat er wel veel woorden nodig zijn om uit te leggen wat er nu daadwerkelijk gerectificeerd moet worden. Voor burgers is deze brief onduidelijk en schept alleen maar nog meer verwarring.
Daarnaast is het wel erg vreemd als men alweer vooruitloopt op de planning door te zeggen dat de sloop gewoon doorgaat, maar het sociaal plan tijdelijk niet doorgaat, is dit niet tegenstrijdig? Het kan toch niet zo zijn dat Poort6 terugkomt op het sociaal plan? Het zou toch een stuk menselijker zijn om het sociaal plan van kracht te laten blijven (als men toch zo zeker is dat de sloopplannen doorgaan) en de mensen die elders heen kunnen en -willen ook daadwerkelijk die mogelijkheid te geven?

Terugkomend op de raadsbijeenkomst. Bewoners denken ook vaak dat op de raadsbijeenkomsten besluiten worden genomen. Niet zo vreemd, ook in deze brief wordt gesuggereerd dat in de raadsbijeenkomst van 16 juni de presentatie wordt gegeven en de datum van het definitieve besluit wordt niet genoemd. Slordig? Zeker!

Het wordt toch eens tijd dat er transparantie is. Iets wat we al sinds dat we in de raad zitten roepen, maar blijkbaar is transparantie alleen maar een mooi woord hier op zijn Gorcums...

Met vriendelijke groet,

Natali Martens