Weekbrief 10 van de fractie van 2 t/m 8 maart

8 maart 2009

Weekbrief 10 van de fractie van 2 t/m 8 maart

Wekelijks wordt er op verschillende plaatsen in Gorinchem bijeenkomsten gehouden voor senioren. De mensen komen bij elkaar om koffie te drinken, van gedachten te wisselen en leuke dingen te doen. In Gorinchem Oost is dat elke woensdagochtend van 9.30 tot ongeveer 12.00 uur. Er wordt gewerkt met recepten voor lekkere hapjes, excursie naar bijvoorbeeld de historische vereniging van Vuren, niet gebruikelijke spelletjes gespeeld, etc. In Gorinchem Oost is geen duidelijke plek wat als buurthuis kan worden benoemd en daarom wordt het gehouden in het sportcafé van de Oosterbliek.

Het is een initiatief van st. Arkelstad en daarom is er altijd ook een medewerker van Arkelstad die de organisatie in handen heeft. Het is echter zo dat het beleid bij Arkelstad is dat het wordt opgezet maar na verloop van tijd trekt Arkelstad zich terug en moeten vrijwilligers het werk overnemen. Zo ook met de seniorensoos van Oost. Omdat er geen apart gebouw is voor Sociaal Cultureel werk is er niemand die het over kan nemen. Er is ook geen vrijwilliger beschikbaar en de senioren zitten niet te wachten om de verantwoording te nemen voor de organisatie. Er is dus een patstelling. Geen vrijwilliger en de professional moet zich terugtrekken. Het lijkt er op dat door dit beleid de seniorensoos zal worden opgeheven. Is natuurlijk erg jammer. Hier eerdere berichtgeving over de soos.

Vrijdag was het eventjes een feestje voor de bruggenbouwers van Gorinchem. Zij kregen de eerste prijs van de essaywedstrijd, uitgeschreven door FORUM, en mogen binnenkort meelopen met minister van der Laan ven het ministerie van Wonen, Wijken en InDEgratie, Hier kunt u het essay lezen en ook op de site van het ministerie.
Ook kunt u een verslag van mij lezen van de bijeenkomst waar op de prijs is uitgereikt. U kunt heel aardige dingen lezen over het meer betrekken van de ouders, scholen en in het publieke domein bij de opvoeding van kinderen.
Heel aardig daarin is een stukje uit een brief van de Tucht Unie van Utrecht uit 1917:
“De troosteloosheid en de verwildering van de Nederlandse Jeugd neemt onder den omstandigheden toe; baldadigheid en straatschenderij oefenen een zekere bekoring uit; wetten, verordeningen en regels worden uit het oog verloren”.
Er is dus weinig nieuws onder de zon. We zullen het probleem als volwassenen moeten aanpakken en de jongeren moeten zien als Gorcumse burgers. De gemeenteraad zal moeten uitspreken wat het doel is van beleid voor jongeren. Het voorstel is de jongeren te begeleiden naar democratisch burgerschap. Ik zie dat wel zitten.

Ik heb een tijdje geleden enkele vragen gesteld aan het college van B&W over overlast van jongeren in Oost. Hoewel het antwoord al in de plaatselijke pers heeft gestaan hebben de raadsleden officieel nog steeds geen antwoord gehad. Wel heb ik van een moeder een mail gekregen waarin ze aangaf dat het probleem vooral is dat er in Oost niets is waar jongeren zich kunnen ontspannen. Wel in Dalem, maar niets in de grote wijken Laag Dalem en Wijdschild. Zij vond dat daar iets aan zou moeten worden gedaan.
Ik heb haar gelijk gegeven en heb met haar de afspraak gemaakt dat zij jongeren verzameld voor een vergadering over de wijk. Ik heb geregeld dat in het sportcafé van de Oosterbliek bij elkaar gekomen kan worden. Ook zullen daar vertegenwoordigers van het jongerenplatform, van st. Arkelstad, de wijkagent en wijkcoördinator bij aanwezig zijn. Ik ben benieuwd of we in het kader van begeleiden naar democratisch burgerschap, de jongeren kunnen activeren en laten opkomen voor hun eigen zaken.
U zult daar zeker binnenkort van kunnen lezen.

Maak er weer een hartverwarmende week van.

Gerard Broekman

Gerard Broekman, SP-raadslid afdeling Gorinchem