Overleg met jongeren Oost

9 maart 2009

Overleg met jongeren Oost

De SP heeft enige tijd geleden vragen gesteld aan het college van B&W over overlast veroorzakende jongeren in Oost. Daarop heeft een moeder gereageerd naar alle politieke partijen in de gemeenteraad. De ChristenUnie heeft alleen met een brief gereageerd. De SP heeft met een plan gereageerd. Alle andere partijen hebben niets van zich laten horen. De moeder is door ondergetekende uitgenodigd om met de jongeren te komen praten over de problemen.

Vanavond was de vergadering. De moeder was met ongeveer 15 jongeren aanwezig in het Sportcafé van de Oosterbliek. Ondergetekende had daarbij vertegenwoordigers van het jongerenplatform uitgenodigd, jongerenwerkers van stichting Arkelstad en de wijkbeheerder. Het werd een zinvolle avond. De jongeren vertelden dat zij graag buiten stonden om met elkaar te praten. Er is echter nergens een plek voor hen om dit te doen in Gorinchem Oost. Als ze ergens staan dan worden ze weer weggestuurd. Ze hebben daarom al op verschillende plaatsen in Oost gestaan.

De groep is in de winter ongeveer 10 personen groot maar dat kan oplopen tot 30 personen in de zomer. Ze willen helemaal niemand tot last zijn en daarom hebben ze de laatste tijd ook zelf in de gaten dat het wat rustiger moet en als er wat te hard wordt gepraat of gelachen dan corrigeren ze zichzelf. De Elzenhof in Dalem is hen te ver omdat ze lopend naar de plek willen gaan waar ze elkaar ontmoeten.
Normaal staan ze er van ongeveer 18.30 uur tot 22.00 uur. Op vrijdag en zaterdag is het wel veel later. Ze zouden graag een eigen plek hebben. Ze willen daar ook verantwoording voor dragen. Ze willen ook graag zelf de plek ontwerpen zodat ze ook zelf zich echt verantwoordelijk kunnen voelen. Er hebben zich vier jongeren opgegeven om als contactpersonen te fungeren.

Afgesproken is dat ze binnenkort worden uitgenodigd om verder te praten met de vertegenwoordigers van het jongerenplatform. Daarbij zal dan ook de wijkbeheerder en de jongerenwerker van Stichting Arkelstad aanwezig zijn. Ondertussen gaan ze aan de gang om schetsen te maken hoe zij hun ‘honk’ zien. Dat zou dat kunnen staan in de het park aan de Annie van Beintumpad bij de skatebaan.

Ik heb het als een zeer positief gesprek ervaren. Deze jongeren zijn van goede wil en ik denk dat ze ook zo benaderd moeten worden.
We zullen zien hoe het verder zal gaan. Ik hoop dat het gemeentebestuur positief zal reageren op de voorstellen die o.a. via het jongerenplatform en het wijkbeheer zullen worden ingediend. Ik zie dit als een testcase in het kader van een goed beleid t.a.v. jongeren (zie hierover ook het verslag van Raad voor Raad).

Gerard Broekman, raadslid SP-fractie afdeling Gorinchem