Weekbrief 8 van de fractie over de week van 16 tm 22 februari 2009

22 februari 2009

Weekbrief 8 van de fractie over de week van 16 tm 22 februari 2009

Deze week de eerste van meerdere laserbehandelingen aan mijn oog ondergaan. En dat viel tegen. Het hoornvlies raakte namelijk beschadigd door de behandeling en dat gaf behoorlijk veel last. Daarom op maandag en dinsdag verder weinig gedaan, met 1 oog achter een grote witte lap kun je ook niet veel. Ik kon dinsdag hierdoor wel goed de commotie rondom de cijfers van het Centraal Plan Bureau volgen. Cijfers die weinig goeds voorspellen voor de Nederlandse economie. We zullen moeten afwachten wat onze overheid voor ons in het (zuur) vat heeft. Het zal geen zoet worden, maar nog veel meer zuur. En dat terwijl ons zoet beloofd was.

De werkloosheid zal verdubbelen en dat zullen degenen die in de WW terecht komen direct merken. 2 maanden 75% en daarna direct 70% van het laatstverdiende loon (met een maximum) en dat voor een beperkte duur. In totaal maximaal 38 maanden als je 40 jaar hebt gewerkt. Maar b.v. 5 maanden als je maar 5 jaar hebt gewerkt. En dan de bijstand in, als je daarin nog wordt toegelaten. Zie hier meer informatie.

En dan hoor ik Mark Rutte van de VVD direct al roepen dat wat hem betreft de WW wel gehalveerd kan worden in tijd. 19 maanden is lang genoeg aldus Mark. Nou denk ik dan, doe dan eerst eens iets aan het wachtgeld van politici en straf je eigen VVD burgemeester in Den Helder maar eens. Want dat is natuurlijk een grof schandaal. Ook een schandaal is de zelfverrijking van enkele bestuurders van woningcorporaties en de slechte controle op deze zelfverrijking door de diverse raden van toezicht van deze woningcorporaties.

Donderdagavond ben ik op bezoek geweest bij burgemeester Annemarie Jorritsma in Almere. Ik heb haar niet gezien, maar wel de plannen van het college van B&W van Almere om daar betaalbare koopwoningen te gaan bouwen voor starters. Daar kan ons college nog eens in de leer gaan. Overigens vreemd dat de mening van Adri Duivesteijn, PvdA wethouder in Almere lijnrecht tegenover onze PvdA wethouder Jack Oostrum staat voor wat betreft de woningbouw. In Almere volop enthousiasme voor nieuwe bouw- en financieringsvormen en in Gorinchem een “is niet nodig in Gorinchem” houding.
Benieuwd overigens hoe lang dat "niet nodig" volgehouden gaat worden door dit college. Wat de SP betreft direct het roer om ! Zie hier het verslag.

Vrijdagmiddag weer rellen in de Kon. Wilhelminalaan. Echter de gemeenteraad wordt niet geïnformeerd zoals afgesproken. Wij moeten berichten lezen op de site van het Algemeen Dagblad. Voor de SP onacceptabel. Hier onze mening.

Zaterdag de gehele dag een vriend geholpen in zijn zaak. Hij verkoopt o.a. auto’s. Nou ja, verkoopt, die verkoop staat al maanden nagenoeg stil. De kredietcrisis is daar wel heel erg duidelijk te merken. Gelukkig verkoopt hij niet alleen auto’s en gaat de verkoop van andere zaken wel goed. Ikzelf heb de autoverkoop de afgelopen tijd gestimuleerd door de aankoop van een nieuwe 2e hands auto. Geeft mij een goed gevoel. Niet alleen mezelf, maar ook de economie helpen (deze smoes doet het goed op verjaardagen).

Met vriendelijke groet en blijf elkaar helpen.

Piet van Andel

Gemeenteraadslid SP