Regie werkt.

19 februari 2009

Regie werkt.

Regelmatig lopen we, als SP fractie, aan tegen zaken die naar ons idee niet lopen zoals ze zouden moeten lopen. Vooral inspraak van de burgers is een belangrijk punt. Er wordt hoog van de toren geblazen dat er platforms zijn die meepraten. Wij denken echter dat er niet echt wat met die informatie wordt gedaan. Sterker nog soms denken we dat het helemaal niet de bedoeling is dat er wat mee wordt gedaan.

Het duidelijks zijn de problemen met de adviesraad Wmo. Dat is een raad die volgens de wet moet worden ingesteld om als advies te dienen voor zaken over de Wmo naar het College van B&W. Deze adviesraad in Gorinchem is langzaamaan leeggelopen omdat de leden vonden dat ze niet serieus genomen werden. Ik ken enkele leden en dat zijn zeer achtbare mensen die niet zo maar afhaken. Het leek hen niet zinvol omdat het college niet met hen wenste te praten. Sterker nog er werd geen advies aan hen gevraagd over zaken die speelden en die echt op hun bordje gelegd had moeten worden.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hadden donderdag 18 februari een avond belegd voor o.a. gemeenteraadsleden en wethouders om te praten over de voor- en nadelen van burgerparticipatie en hoe je dat zou kunnen regelen. Het was een avond in Tilburg.

Een gemeente kan regisseren en sturen. Er werd uitgelegd wat het verschil was. In elk geval was bij beide methoden samenwerking belangrijk. Regie op maat is voor een gemeenteraad belangrijk in zijn initiërende rol ( het bepalen van de agenda en kaderstellend) maar ook maatwerk naar de
gemeenschap (controlerende rol en het hebben van netwerken.

Deze avond werd een case van Tilburg als voorbeeld gesteld. Het ging over hoe de burgers betrekken bij hun directe leefomgeving zodat zij voelen dat hun mening er echt toe doet.
Het initiatief voor dit punt was genomen door Johan van de Hout toen SP-raadslid en nu wethouder van Tilburg. De gehele raad heeft het overgenomen en raadslid Gabe van der Zee van de PvdA vertelde enthousiast hoe het is verlopen ondersteund door Johan van de Hout en de griffiemedewerkster. Het is als pilot in twee wijken opgezet. Het was een groot succes geworden zonder dat het extra geld heeft gekost. D.w.z. in één wijk kostte het meer geld maar dat kwam omdat de gemeenteraadsleden, die er bij waren betrokken, gedurende het proces vonden dat er meer moest worden gedaan dan was afgesproken. Als het helemaal door ambtenaren was behandeld dan zou dat niet zijn gebeurd. De raadsleden vonden dat een eyeopener.
Er was een raadswerkgroep burgerparticipatie geformeerd waarin ook een wethouder was gevraagd. Deze werkgroep werd ondersteund door de griffie voor het secretariaatswerk.
Eerst heeft deze wekgroep onderzocht hoe het anders zou kunnen. De raadsleden hebben dat vanuit zichzelf gedaan zonder hulp van technische mensen. Pas later bij de uitvoering is de ambtelijke organisatie ingeschakeld. Er werden twee straten in twee verschillende wijken uitgekozen waar de straat moest worden geherstructureerd met inbegrip van de riolering. Het geheel begon blanco. Er werd een avond belegd voor alle bewoners van de straten. Er was meteen een heel grote opkomst. Daar werd een werkgroep vanuit de bewoners gekozen die namens de bewoners voorwerk deden maar regelmatig terug moesten koppelen met alle bewoners. Bij de uitvoering stuurt de wijkcoördinator. Daarbij moet de samenwerking met de gehele ambtelijke organisatie zijn gewaarborgd. Tijdens het proces wordt de burgers duidelijk gemaakt waarom bepaalde zakenniet kunnen en andere zaken wel. Ook werd er gewezen op de consequenties van bepaalde keuzes. Bijvoorbeeld als er werd gekozen voor bepaalde bomen dan werd verteld hoe die bomen zich gedragen en hoe die er over tien á 20 jaar er uit gaan zien.
Door deze aanpak wordt het plan een plan van de bewoners zelf. Zij zullen daardoor ook zuiniger zijn op hun straat. Door de burgers alles inzichtelijk te maken begrijpen de burgers hoe het werkt en waardoor de kosten worden gemaakt. Ook zijn er veel minder tot geen bezwaren te verwachten.

In de toekomst zal de wethouder uit het stadsprogramma de projecten aanwijzen die voor zo’n opzet gebruikt kunnen worden. De raad zal zich na deze pilot terugtrekken en het zal door de ambtenaren worden voortgezet. Dat vraagt wel een omslag in denken voor de ambtenaren. Degenen die er deze avond waren vonden het wel erg interessant en leerzaam. Zij hebben het met heel veel plezier gedaan.
De controle zal worden verzorgd door de onafhankelijke rekenkamer.
Er zal een evaluatie komen in de vorm van een werkdocument die kan worden opgevraagd.

Er werd vanuit de zaal nog gevraagd of deze werkwijze ook voor maatschappelijke problemen kan worden opgepakt. Men dacht dat dat zeker zou kunnen.
De SP-fractie hier in Gorinchem zal het met elkaar gaan bespreken en zien of we daar ook in Gorinchem mee kunnen gaan werken. In elk geval voorstellen doorvoor kunnen indienen.
Er is een boekje verschenen met als titel: “Regie werkt! Gemeentelijke praktijkvoorbeelden” onderdeel van het actieprogramma Lokaal Bestuur. Te verkrijgen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Gerard Broekman, Gemeenteraadslid SP-fractie Gorinchem