Weekbrief 4 van de fractie over week 19 tm 25 januari 2009

25 januari 2009

Weekbrief 4 van de fractie over week 19 tm 25 januari 2009

De meest opmerkelijke uitspraak deze week komt wat mij betreft niet van de nieuwe president van de VS maar van de zittende Commissaris van de Koningin in Noord Holland. Deze heer Borghouts (GroenLinks) presteert het om burgemeester Hulman (VVD) van Den Helder, in het bezit van 3 huizen van bij elkaar 1.5 miljoen euro die zijn woning in Rotterdam niet kan verkopen en daardoor in de financiële problemen is gekomen, te verdedigen met de uitspraak gemeenten moeten beter betalen".

Burgemeester Stefan Hulman van Den Helder kreeg, in strijd met de gemeentewet, een toelage van 3200 euro per maand voor zijn dubbele woonlasten hier meer informatie en hier een filmpje.

Borghouts schijnt geschrokken te zijn van de negatieve publiciteit en in het bijzonder de boosheid onder een deel van de bevolking van Den Helder. "Iedereen in dit land, die een extra toelage krijgt, wordt meteen als zakkenvuller gezien. Kennelijk wordt dit door jaloezie aangewakkerd en gevoed door de inderdaad schandalige bonussen in het bedrijfsleven. Maar je kunt Hulman onmogelijk een zakkenvuller noemen. Mensen die burgemeester willen worden, zijn in elk geval geen zakkenvullers"aldus Borghouts

Ik vraag me dan af wie hier gek is. Als je als wethouder uit Rotterdam solliciteert naar de functie van burgemeester in Den Helder weet je dat je zult moeten verhuizen. Je mag verwachten dat je dat meeneemt in je overwegingen als je solliciteert en dus ook gaat verhuizen. Dat je daarna je woningen in Rotterdam en mogelijk in Spanje zult moeten verkopen is aan jou. Maar als de verkoop niet lukt en jij dan aan je nieuwe gemeente gaat vragen of zij 3200 euro per maand willen overmaken i.v.m. de extra kosten dan heb je wel veel lef. Het college van wethouders dat daar akkoord mee gaat heeft ook geen idee wat men aan het doen is. Want dit geld wordt door Hulman niet terugbetaald na de verkoop. Dus ook zij hebben toestemming gegeven tot een onwettig handelen.

Verdere opmerkingen van Borghouts : Burgemeesters van middelgrote gemeenten zoals Den Helder (58.000 inwoners) ontvangen een bruto maandsalaris van circa 6400 euro. Borghouts zegt: "Op de moderne burgemeester rust een zware verantwoordelijkheid. Hij staat dag en nacht paraat en moet goed bestand zijn tegen druk. Daar hoort een passend salaris bij. Ik weet wel dat verreweg de meeste mensen veel minder verdienen, maar soortgelijke bestuurlijke banen in het bedrijfsleven worden over het algemeen veel beter betaald." Hier de echte salarissen. U ziet dat Hulman dan nog aardig kan groeien qua salaris.

Altijd maar weer die vergelijking met het bedrijfsleven. Ik weet niet waar Burghouts die vergelijking vandaar haalt, want hij is nooit en te nimmer werkzaam geweest in het bedrijfsleven zie hier zijn cv. Als hij als voorzitter van de Raad van Bestuur van welk willekeurig bedrijf dan ook dit soort opmerkingen zou maken zou hij direct van zijn stoel gehaald worden,

Ik vraag mij dan ook af wie dit soort politici vertegenwoordigen? Zijn dit volksvertegenwoordigers?

En in Gorinchem? Hoe staat het daar met de volksvertegenwoordigers?

Dat zullen we a.s. donderdagavond weten als de situatie in de Kon. Wilhelminalaan en omgeving aan de orde is geweest. Het standpunt van de SP?

Kom donderdagavond eens langs. Vanaf 19.00 uur in het gemeentehuis.

Met vriendelijke groet en ben u bewust van de gevolgen van uw sollicitatie,

Piet van Andel

Gemeenteraadslid SP

p.s. Let wel alle salarissen zijn van 2008. De salarissen zijn per 1 januari 2009 met 5,1 % gestegen !!!!!!!
Ook de gemeenteraadsleden ontvingen in januari 2009 een verhoogd salaris (van bruto 1025 naar bruto 1076 euro per maand).
Hier een oude loonstrook. U ziet het in bijna 3 jaar al meer dan 100 euro bruto erbij.