Weekbrief 52 van de fractie over week 22 t/m 28 december 2008

28 december 2008

Weekbrief 52 van de fractie over week 22 t/m 28 december 2008

Een weekbrief met een donkere rand. In wat voor de vredesweek moet doorgaan is deze donkere rand ontstaan door een plaatselijk - en een wereld drama. Op zaterdag de 27e is in Gorinchem een 37 jarige vrouw doodgestoken door haar 35 jarige partner. Ook is de strijd tussen Hamas en Israel in de Gaza weer zeer fel opgelaaid. Liefst bijna 300 doden zijn er nu al te betreuren.

Onze minister van Buitenlandse Zaken heeft een zwak signaal afgegeven. Alleen Hamas werd veroordeeld voor het geweld. Israel werd verzocht om kalm aan te doen. Naar mijn mening zouden beide partijen veroordeeld moeten worden en evt. bestraft door de VN.
Hier informatie over de Gaza strook.

In Gorinchem draait het Winterfestijn volop. De IJsbaan is bijna altijd vol met veel jongeren op de gehuurde oranje schaatsen, een mooi gezicht. Nu de sneeuw nog. IJsmeester, kaartjesverkoper en wat al niet meer, Gerard Broekman is er maar druk mee. Neem hier een kijkje via de webcam.

Het is politiek gezien in Gorinchem zeer rustig. Wel de afgelopen week een berichtje in de krant over de verkoop van de woningen in de Lingewijk. Was positief, de verkoop gaat redelijk volgens het artikel. Vooral de verkoop van de Koopgarant woningen door de woningcorporaties Bevo/Palissade loopt goed. Ik hoor echter ook andere geluiden uit makelaarsland. Geluiden over ontslagen, dus zo geweldig als ze mij en u willen laten geloven loopt de woningmarkt in Gorinchem niet meer.

Of er in Gorinchem maatregelen genomen gaan worden om de verkoop te stimuleren kan ik u nog niet zeggen. De PvdA heeft vragen gesteld aan hete college van B&W, maar er is nog geen antwoord gekomen. Ik ben benieuwd, de PvdA minister van financien heeft aangegeven dat een verhoging van de gemeentegarantie niet aan de orde is. De landelijke VVD vroeg een spoeddebat aan, zij wilden de hypotheekgarantie per 1 februari 2009 verhogen en zouden hiervoor een motie indienen. Echter toen het zover was werd de motie aaangehouden. Dus voorlopig zal er op hypotheekgarantiegebied niet veel veranderen.

Hier ligt volgens de SP ook niet de oplossing. Niet het meer kunnen lenen (dus meer schulden voor de kopers) met Nationale Hypotheek Garantie is de oplossing, hiermee blijft de woningcarrousel gewoon intact en daar zit nu net de fout. Naar de mening van de SP is het bouwen van meer betaalbare woningen een deel van de oplossing. Gelukkig is de plaatselijke PvdA het nu ook eens met de SP. Zij opperden nl. het idee om mogelijk meer Koopgarant woningen te laten bouwen. Vreemd dat ze in het recente verleden dit idee van de SP afwezen toen de SP opperde meer van dergelijke woningen in Gorinchem te gaan bouwen. Zullen we dit dan maar voortschrijdend inzicht noemen?
Nu nog hopen dat ook het inzicht bij de PvdA over het slopen van woningen enigszins aanpast.Kunnen we mogelijk ooit nog eens samenwerken in Gorinchem.

Nog wat positiefs: de schenking van de gemeente Gorinchem van een ark aan een vader en dochter die door toedoen van anderen geen ark meer hebben. Lees hier en hier dit kerstverhaal.

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel