Weekbrief 50 van de fractie van 8 t/m 14 december 2008

14 december 2008

Weekbrief 50 van de fractie van 8 t/m 14 december 2008

Het was deze week een redelijk rustige week. Alvast begonnen met de tekst voor mijn verhaal over de brede scholen, als antwoord op de reactie van het college op onze motie die we tijdens de begrotingsvergadering hadden ingediend. Tijdens de a.s. raadsvergadering van 18 december zal ik hierover vertellen.
Ook een vergadering gehad over de voorbereidingen voor de opening van het Hamelhuis.
De werkgroep van het Symposion wil bij de opening van het Hamelhuis op 23 oktober 2009 ook iets doen met de Kruitmagazijnen.

Zaterdag is daarin weer een tentoonstelling geopend. Dit keer van een kunstenaarsechtpaar uit Alblasserdam: Marry en Roel Teeuwen. Zij maken mooi werk, met de natuur als inspiratie. Niet voor niets hebben zij als motto: Natuur is de bron en de meester. Deze tentoonstelling is te zien tot 31 januari 2009.

Foto vergroot
n.b. verkleinde foto's zijn iets vertekend.

Foto vergroot

In de Kruitmagazijnen zullen in de toekomst ook kunstenaars in een gastatelier komen werken. Melanie Schmidt uit Berlijn zal eind januari beginnen. Rond de opening van het Hamelhuis zou het aardig zijn wanneer een kunstenaar uit Korea in het gastatelier komt werken. Daar wordt nu al over nagedacht en de contacten met Korea zijn reeds gelegd door de stichting Hendrik Hamel.

Ondertussen wordt er gewerkt aan een erg ambitieus plan voor eind 2009. Er is een plan door het Cultureel Overleg Gorinchem (COG) geschreven voor het evenement Gorcum diversiteitstad. Nu blijkt dat verschillende groepen en organisaties, zoals de Hendrik Hamel Foundation, die allemaal in dit jaar iets willen gaan doen. Het blijkt ook dat het allemaal langs elkaar heen werkt en, hoewel mensen hier en daar binnen verschillende overlegsituaties zitten, blijkt samenwerking nog een moeilijk woord te zijn, laat staan dat er reeds samengewerkt wordt. Dat is schijnbaar toch een groot probleem in Gorinchem. Het zou toch veel beter zijn wanneer iedereen op de hoogte is wat de ander wil gaan doen en dat daardoor afstemming en samenwerking kan ontstaan. Het COG heeft ondertussen een coördinator aangesteld. Te hopen is dat die coördinator alle initiatieven in een jaarkalender gaat zetten en gaat proberen tot afstemming te komen. Er gaan voor de burgers en voor mensen van ver buiten Gorcum mooie dingen gebeuren. Laten we dat dan ook mooi in elkaar over laten lopen zodat het een mooi totaal gebeuren wordt.

Zaterdag werd aan de Dalemwal in de Kruitmagazijnen een nieuwe expositie geopend door de werkgroep van het Symposion. Ruud Degenaar, voorzitter van de werkgroep deed buiten de opening waarin hij o.a. stil stond bij de geschiedenis van Kruitmagazijnen. De gemeente heeft de magazijnen ‘om niet’ ter beschikking gesteld aan stichting Symposion om er exposities en gastateliers in te gaan richten. De beide kunstenaars hadden voor veel spektakel gezorgd. Er stond buiten een vuurkorf waarboven een grote pan hing gevuld met Glühwein, Deze werd na de openingswoorden van Ruud Degenaar uitgeschonken.

Foto vergroot
Toen de aanwezigen zich stonden te warmen aan de Glühwein kwam de stadsdichter aan om een gedicht voor te dragen. Hij begon met zich te verontschuldigen. Als Gorcummer schaamde hij zich er voor dat hij van hot naar her was gereden en daardoor te laat kwam omdat hij de Kruitmagazijnen niet wist te liggen. Dat heeft de werkgroep ook al enkele malen ervaren. De Dalemwal loopt onder de Molen langs en de Dalempoort. Onder de molen liggen de Kruitmagazijnen. Ze zijn voor deze expositie elke donderdag t/m zondag open van 13.00 t/m 17.00 uur. De ruim 50 aanwezigen zaterdag liepen van de ene naar de andere magazijn om de vele mooie werkstukken te bewonderen. Zelfs Marco van Tricht heeft op het laatste moment nog een ontwerp van een stoel toegevoegd. Staat heel mooi te zijn op nummer 19a.

Zaterdagavond was ik uitgenodigd om te komen eten bij een Turks gezin. Fantastische mensen. Tijdens een van de bruggenbouwers bijeenkomsten had de vrouw een oproep gedaan om elkaar eens uit te nodigen om te komen eten, zodat we elkaar beter konden leren kennen. Ik had haar toen meteen uitgenodigd en dat was al erg goed en zaterdagavond bij deze familie was het weer heel vertrouwd. Volgend jaar staat Gorinchem dus in het teken van diversiteit. Misschien is het een idee dat meer mensen, in dit jaar, mensen uit andere culturen bij het eten gaan uitnodigen. Ik kan uit ervaring spreken dat het een verrijking van jezelf is.

Ik wens u alvast smakelijk eten en voor de feestdagen veel warmte.

Gerard Broekman

Gerard Broekman, gemeenteraadslid SP-afdeling Gorinchem