Spoorlijn Utrecht - Breda

17 december 2008

Spoorlijn Utrecht - Breda

Zou die dan toch komen ? Onze afdeling heeft deze spoorlijn in het verkiezingsprogramma van 2006-2010 opgenomen. Gisteren is er in de 2e kamer over gesproken. Morgen donderdag de 18e de stemming.

Een spoedige aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda lijkt de steun te krijgen van een meerderheid van de Tweede Kamer.
ChristenUnie en SP willen de nieuwe railverbinding aanleggen nu tegelijkertijd de A27 op hetzelfde traject op de schop gaat. „Gelijktijdige aanleg van het spoor met de reeds geplande wegverbreding leidt tot een kostenbesparing van 700 miljoen euro”, zegt CUKamerlid Cramer.

Zo’n 54.000 tot 90.000 reizigers zouden dagelijks het nieuwe traject kiezen, aldus onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. „Dat is meer dan de verwachte aantallen reizigers op de Hanzelijn”, zegt Cramer. De 75 kilometer lange spoorlijn geeft een reistijdwinst van 21 minuten tussen Utrecht en Breda, en het betekent een alternatieve route voor de HSL vanaf Antwerpen.

Minister Eurlings (Verkeer) verzet zich tegen de motie, omdat hij wil voorkomen dat de wegverbreding en de aanpassing van de Merwedebrug bij Gorinchem vertragingen oplopen. Ook het totale kostenplaatje van drie miljard euro, waarvoor officieel nog geen dekking is, vormt een struikelblok.

Toch schaart ook de PvdA zich inmiddels achter de motie, en zullen de kleinere linkse partijen uit liefde voor het openbaar vervoer waarschijnlijk hetzelfde doen. Roefs: „Wij willen alle opties voor extra spoor goed onderzoeken en niet zomaar weggooien.” SP’er Roemer gelooft zelfs niet dat de extra opdracht vertraging zal opleveren. „Maar we moeten natuurlijk niet gaan treuzelen.”