Weekbrief 46 van de fractie van 10 t/m 16 november 2008

16 november 2008

Weekbrief 46 van de fractie van 10 t/m 16 november 2008

Het was weer een week waarin, wat mij betreft, veel is gebeurd. Maandagavond fractievergadering en dinsdagavond de raadsbijeenkomst.
Een kort verslag van de raadsbijeenkomst is hier te lezen. Donderdagavond 27 november zal de gemeenteraad e.e.a. de revue laten passeren en tot besluiten komen. Ben heel benieuwd hoe de Lingewijk er af zal komen. Ook daarover kunt u naast hetgeen geschreven is in het verslag van de gemeenteraadsbijeenkomst hier ons dossier Lingewijk in zien.

Het is altijd erg fijn als je merkt dat mensen je werk waarderen. Zoals u weet heb ik de tentoonstelling In en Uit de Mode vorm gegeven. Daarvoor heb ik etalagefiguren ontworpen en met hulp van een vriend gemaakt van golfkarton. De expositie is voorbij en ook de daaropvolgende expositie van de leerlingen van VMBO-scholen, die de figuren ook hebben gebruikt. Toen stonden de figuren aan het begin van deze week klaar om door derden gebruikt te worden. Veel mensen hebben aangegeven graag een of meerdere figuren te willen hebben. Zo heeft museum De Koperen Knop uit Hardinxveld-Giessendam vele figuren opgehaald, het Wellantcollege wilde graag enkele figuren hebben en zelfs een winkel op de Langendijk vond ze zo mooi dat ze er ook vier hebben gevraagd. De fabriek die het karton heeft gesponsord wilde voor hun showroom ook een vrouw, man en kind hebben en enkele particulieren hebben er nu ook een of twee thuis staan. Fijn dus dat je werk nog veel langer zal worden gebruikt.

In een gespek met de ambtenaar facilitaire zaken van de gemeente Gorinchem heb ik aangegeven dat we weer moeten gaan beginnen aan de voorbereidingen van de Dag van de Architectuur in 2009. De bedoeling is dat de huidige fietsroute langs de gebouwen met een architectuurplaquette zal worden uitgebreid. Dat zal steeds om de 2 jaar gebeuren zodat in 2015, wanneer er weer een Symposion zal worden gehouden, Gorinchem een uitgebreid netwerk van interessante gebouwen heeft met de architectuurplaquette waar Gorinchem trots op kan zijn. Gorinchem heeft namelijk heel veel belangrijke gebouwen waardoor de verschillende bouwstijlen uit de architectuurgeschiedenis zichtbaar zijn. Ik heb reeds een lezing hierover mogen houden bij de Rotary en a.s. woensdag zal ik dat ook gaan doen bij de Ronde Tafel.

De gemeenteraad heeft eens gezegd dat er een evenement zou moeten komen met als titel: Gorinchem Diversiteitstad. Uiteindelijk heeft het Cultureel Overleg Gorinchem een plan gemaakt voor zo'' n evenement. Deze zal eind 2009 worden gehouden. Ik heb daar in de loop van de tijd enkele, naar mijn mening, mooie ideeen voor bedacht. Ik hoop dat ze worden overgenomen. Afgelopen donderdag is er weer een vergadering geweest om tijdens dit evenement van Gorinchem Diversiteitstad, ook eten te betrekken. Wat is er diverser, op dit moment, dan eten? We gaan het idee verder uitwerken en hopen volgend jaar ergens in de week van de smaak in september 2009 de burgers van Gorinchem een lang weekend te laten genieten. Daarbij zal de aandacht ook worden gericht op de regionale producten. Evenals bij de expositie In en Uit de Mode zullen ook nu weer vertegenwoordigers van de verschillende culturen worden gevraagd mee te doen.

Zaterdag hebben we weer met de marktkraam gestaan. Dit keer bij het Piazzacentrum. Het is heel prettig te ervaren hoe de SP steeds meer wordt gewaardeerd, ook in Gorinchem. Zo'n 5 jaar geleden toen we met de kraam begonnen waren er nogal eens vijandige reacties en nu willen de mensen heel graag, wanneer ze merken dat het van de SP is, de standpuntenbrief hebben om te lezen. We krijgen daar dan steeds veel complimenten bij. Heel fijn.

Zaterdag van 16.00 tot 18.00 uur was er voor het eerst weer een nieuw initiatief voor Gorinchem. Er is een kunstenaarscafe gestart in het cafegedeelte van Fort Vuren . Dit keer waren er ongeveer 25 mensen en bijna allemaal kunstenaars. De bedoeling is dat elke derde zaterdag van de maand van 16.00 tot 18.00 uur iedereen die interesse heeft in kunst welkom is om te komen praten en kennis te maken met gelijkgestemden. U bent dus welkom.

Ik wens u een heel fijne week.

Gerard Broekman

Gerard Broekman, raadslid SP-afdeling Gorinchem