UMTS masten op de Oosterbliek

28 november 2008

UMTS masten op de Oosterbliek

(er is toestemming van de ontvangers/schrijvers van de diverse brieven om te publiceren. De stukken van de gemeente zijn openbaar gemaakt op hun website)

Mogelijk heeft u het deze week al in de Stad Gorinchem De protesten tegen de plaatsing van 2 UMTS masten op het dak van Sporthal Oosterbliek.

De SP is ook benaderd door bewoners uit de omgeving van de sporthal en heeft een "weblog" bijgehouden t/m de raadsvergadering van 27 november over deze zaak.

Allereerst willen we om zaken duidelijk te maken u wijzen op deze link die verwijst naar de gemeente Tilburg. Naast het feit dat Tilburg het UMTS beleid heeft aangepast kunt u op deze site veel informatie lezen over GSM en UMTS.

Op 22 oktober 2008 ontving de SP een email van Cas Zweere een bewoner van een woning naast de Oosterbliek. Door gemeenteraadslid Piet van Andel van de SP werd dezelfde dag nog een reactie gezonden aan dhr. Zweere hier de beide email's in 1 bestand.

Op 11 november vond het zgn Presidium plaats. Een overleg tussen de burgemeester, een vertegenwoordiger van de grootste coalitie partij (de PvdA via raadslid Duijnhouwer) en de grootste oppositiepartij (de SP via ons raadslid Van Andel) en de griffier.
Hier werd door Van Andel de ingekomen brief van de stichting GoeD aan de orde gesteld. Dit aan de orde stellen had een tweeledig doel, de andere aanwezigen wijzen op de brief en de tone off voice zoals deze in bijlage 4 werd aangeslagen en het beleid UMTS op de agenda te krijgen.
Dit laatste kwam niet aan de orde aangezien de andere aanwezigen zeer heftig reageerden op de opmerkingen over de tone of voice. Dit werd zelfs afgedaan als knip en plakwerk van de stichting GoeD. Door Van Andel kon dat op dat moment niet weerlegd worden. Het enige haalbare was daarna in de raadsbijeenkomst van 11 november te verzoeken om het stuk niet alleen als kennisgeving te behandelen maar als "behandelen door het college en kennisgeving van afhandeling (dus een afschrift van het genomen besluit)". Dit werd door burgemeester IJssels toegezegd op 11 november in de raadsbijeenkomst. Hier het verslag van de raadsbijeenkomst (zie punt F)..

Op 12 november is meegedeeld aan dhr. Zweere (particulier op "eigen initiatief) en aan dhr. Houwink (vertegenwoordiger van GoeD) wat op 11 november is besproken (zowel het Presidium als de raadsbijeenkomst). Door dhr. Houwink is gereageerd door het opsturen van de gehele e-mail afkomstig van de gemeente aan Goed. Zie hier de bijlage Er blijkt dus in het geheel niet geknipt en geplakt te zijn. 's Avonds laat is nog overleg gevoerd bij dhr. Zweere thuis tussen dhr. Zweere, Houwink en Van Andel.

Op 12 november werd onze voorzitter Theo Voorspuij nog door enkele bewoners uit de omgeving van de Oosterbliek benaderd. Door Van Andel werden zij geinformeerd over de stand van zaken.

Na deze datum werd door dhrn. Zweere en Houwink contact opgenomen met verschillende raadsleden om hun standpunten aan de raadsleden mee te delen met als doelstelling om op 27 november in de raadsvergadering een motie in te dienen met daarin het verzoek om het huidige beleid te gaan evalueren en in de tussentijd geen nieuwe UMTS masten te plaatsen.

Op 17 november heeft dhr. Houwink nog een brief gezonden. aan de gemeenteraadsleden via de gemeente Gorinchem. Deze brief is toegevoegd als ingekomen stuk voor de raadsvergadering van 27 november 2008.

Op 24 november werden door dhr Zweere en Houwink de fractievergaderingen van GL, de PvdA, de VVD en het CDA bezocht om een mogelijke motite te bespreken. De fractie van de SP werd niet bezocht. Afgesproken was dat als er tijdsdruk zou zijn dit niet behoefde te gebeuren aangezien de SP fractie volledig op de hoogte is en het standpunt van dhrn. Zweere en Houwink deelden.

Ook werd vandaag de gemeenteraad geinformeerd door dhr. Houwink over de zgn considerans regelgeving UMTS Een belangrijk stuk omdat hier de verantwoordelijkheden van het college van B&W en de gemeenteraad worden verduidelijkt.

Op 25 november verscheen dit bericht in de Stad Gorinchem en verschenen er ook berichten op de site Gorinchem-presenteert.nl

Op 26 november geeft de gemeente (d.m.v. een email van mw. Gilissen) aan een verontruste bewoner aan dat ern nog geen advies aan het college is uitberacht en dat zij wacht i.v.m. de mogelijke vragen of moties die aan de orde kunnen komen in de gemeenteraadsvergadering van 27 november a.s.

Ook op 26 november wordt er in AD Rivierenland een artikel opgenomen over de voorgenomen plaatsing van de UMTS masten. Duidelijk wordt dat er in ieder geval een motie zal worden ingediend door de VVD of (zoals wij vandaag al weten) GL of als dat niet door zou gaan de SP. De tekst van de motie is vandaag aan de fractievoorzitters van de diverse politieke partijen voorgelegd. De SP ondersteunt deze motie. Waarom staat de SP niet vooraan? Dat is niet des SP's.? Dit omdat wij verwachten dat indiening van een motie door een coalitiepartij meer kans van slagen zou kunnen hebben om te worden aangenomen en omdat het ons gaat om het bereiken van het uiteindelijke doel.

Op 27 november was dan uiteindelijk de raadsvergadering. Direct werd door de voorzitter de agenda aangepast en werd als eerste punt de plaatsing van de UMTS antennes op de agenda geplaatst. Mw. Van der Torre opende de sprekerslijst met een betoog dat afgerond werd met de motie waarin gevraagd werd om een evaluatie van het uit 1999 stammende beleid en tot aan die tijd uiterst terughoudend te zijn met plaatsing van nieuwe UMTS masten.
Wethouder Van Santen nam namens het college het woord en gaf aan zich hierin te kunnen vinden, maar .... dat wanneer Vodafone vandaag een particulier zou vinden op wiens woning een UMTS mast geplaatst mocht worden de gemeente totaal machteloos zou staan. Met andere woorden de plaatsing zou dan altijd kunnen doorgaan. Ook werd er geen enkele garantie gegeven over het toekomstig beleid, het is nu misschien een "overwinning " voor de Oost bewoners maar nog zeker geen "eindoverwinning".
Uiteindelijk stemde de voltallige gemeenteraad (22 leden waren aanwezig) voor de motie.

Door de SP zal hieronder nog specifiek worden gereageerd op de inhoudelijke opmerkingen van de diverse sprekers over dit onderwerp.
De SP had geen behoefte om over dit onderwerp op dit moment te spreken. Ons communicatiemiddel deze site spreekt naar onze mening zeker op dit moment voldoende. (dus kom nog eens terug voor de inhoudelijke reacties).