Hendrik Hamel en stenen stapelen

1 november 2008

Hendrik Hamel en stenen stapelen

Zaterdag 1 november heeft het bestuur van de Stichting Hendrik Hamel aangevuld met enkele andere vrijwilligers, in Oirschot hard gewerkt aan het Hendrik Hamel huis. Hoewel het nog niet zo zichtbaar is, is er toch veel werk verzet om dadelijk een mooie invulling aan de Kortendijk te krijgen.

Ook ondergetekende, samen met Piet van Andel, een van de eerste Vrienden van de Stichting Hendrik Hamel, was er bij om daadwerkelijk een steentje bij te dragen.

Stenen sorteren
Stenen sorteren. Klik op foto voor vergroting

Onder leiding van Bernhard Siera, de Gorcumse restaurateur met een grote kennis van bouwmaterialen, is met man en macht gewerkt om 30.000 stenen te sorteren.
Hij had deze stenen ook gevonden bij een bedrijf in oude bouwmaterialen in Oirschot. Gekeken moest worden hoe de stenen eruit zagen en waar ze dan voor gebruikt konden kunnen worden. Zo kregen we stapels stenen die een lange zijde of een korte zijde mooi van structuur waren. Deze zullen worden gebruikt voor de gevel van het huis Hendrik Hamel.

Stenen soort bij soort
Stenen soort bij soort. Klik op foto voor vergroting

Stenen die helemaal niet toonbaar waren konden worden gebruikt voor de muren achter de zichtmuren en er waren ook mooie rode stenen die zullen worden gebruikt voor de gemetselde bogen boven de raampartijen. U kunt op de Kortendjk al zien hoe groot de panden van het huis van Hamel en de appartementen zullen worden en begin volgend jaar zullen ook de stenen vanuit Oirschot worden verwerkt in de nieuwbouw. Het zal allemaal erg mooi worden.

Gerard Broekman