Gorinchem op 75e plaats (op onveiligste lijst)

7 november 2008

Gorinchem op 75e plaats (op onveiligste lijst)

Vandaag verscheen in het blad Binnenlands Bestuur de eerste Gemeentelijke Veiligheidsindex. Deze index is ontwikkeld door Politie en Wetenschap, een onderzoeksbureau van de Politieacademie.
De index geeft aan op welke terreinen gemeenten meer actie moeten ondernemen, aldus Politie en Wetenschap.

De onveiligste gemeente in Nederland is:
Utrecht 1.
Gorinchem 75
Hardinxveld 335
Lingewaal 344
Giessenlanden 424

Op een totaal van 443 scoort Giessenlanden dus uitzonderlijk goed. Giessenlanden gefeliciteerd.

De slechtere score van Gorinchem komt door een slechte score op de onderdelen geweld en vernieling. We weten dus waaraan we meer aandacht moeten besteden.

Overigens is de SP van mening dat gemiddelden (en dit gaat over gemiddelden) niet alles zeggen over hoe (on) veilig een gemeente is. U kent tenslotte vast wel de uitdrukking "hij is verdronken in water van gemiddeld 2 cm diep". Deze index geeft wel een bepaald beeld.

Voor de index van de 443 gemeenten tellen aangiften van vier categorieën misdrijven mee: diefstal uit auto’s en zakkenrollerij, inbraak, geweld (bedreiging, mishandeling, straatroof, aanranding en verkrachting), en vernieling.

Diefstal, inbraak en geweld zijn volgens Politie en Wetenschap een goede graadmeter voor ‘alledaagse misdrijven’. Vernieling is geschikt als indicator voor moeilijk meetbare zaken als overlast, hinder en gevoelens van onbehagen. Delicten als winkel- en fietsendiefstal zijn buiten beschouwing gelaten omdat de registratie per politieregio verschilt. Moord is evenmin meegerekend omdat de kans dat de gemiddelde burger ermee in aanraking komt zeer gering is.

Hier naar de index. Lees eerst op pagina 1 de toelichting.

(copyright De Volkskrant)