weekbrief 42 van de fractievoorzitter. Over week 13 t/m 19 oktober 2008

19 oktober 2008

weekbrief 42 van de fractievoorzitter. Over week 13 t/m 19 oktober 2008

Deze week is er wel veel om je zorgen over te maken, hebben we straks onze spaarcentjes nog? Hoe gaat het verder met onze economie, heb ik over een jaar nog een baan? Als ik ziek wordt krijg ik dan nog zorg als de Rivas die niet meer geeft?

Het zijn zorgelijke tijden. Over macro-economie weet ik niet veel, het enige dat ik weet is dat er met een zekere regelmaat goede tijden zijn waarin een heel aantal mensen rijk worden en dat er dan weer slechtere tijden volgen met werkloosheid en 'de broekriem aantrekken'. Is het u ook opgevallen dat u en ik in beide gevallen meestal niet aan het langste eind trekken? Als het goede tijden zijn worden andere mensen dan u en ik rijk en als het slechte tijden zijn moeten wij onze broekriem aantrekken. In die zin veranderd er nooit veel. Wouter Bos kan nu 'daadkrachtig' zijn met betrekking tot de Fortis maar als maar een gedeelte van het geld dat er eerst niet was in de zorg gestoken was hoefden we ons daar nu geen zorgen over te maken.
Wat betreft of u de zorg krijgt die u nodig heeft als u ziek wordt, redelijkerwijs krijgt u die wel maar het gaat niet goed in de zorg. Ik vind het heel erg dat een grote 'zorgaanbieder' zoals de Rivas niet mee doet in de aanbesteding voor de WMO in Gorinchem omdat ze daar niet genoeg aan kunnen verdienen dat is ook de marktwerking in de zorg. Dat zegt toch wel wat.
Het werk heeft voor het gevoel van veel mensen niet veel status, de lonen zijn laag en niemand zegt als je in de zorg werkt : "o, wat leuk dat zou ik ook wel willen". Terwijl we allemaal ooit, misschien nog niet nu maar ooit, zorg nodig zullen hebben en dan willen we het ook krijgen en bij voorkeur willen we dan goede zorg krijgen van goed opgeleide mensen.
Een hele goede reden om als overheid niet te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, als er dadelijk niemand meer in de zorg wil werken hebben wij met zijn allen een groot probleem. En dat geldt niet alleen voor de gemeente Gorinchem als lokale overheid en wat wij willen uittrekken voor de WMO zorg maar zeker voor de landelijke overheid die maar doorgaat met bezuinigen op de zorg. Ik zal er dinsdag in ieder geval vragen over stellen.

Hoe gaan wij als gemeenteraad, als landelijke overheid nu om met dit soort dingen?
Op 6 november gaan we met elkaar spreken over de begroting van 2009, dan hebben alle partijen hun dingen waarvan ze het belangrijk vinden dat er geld voor uitgetrokken wordt. Het is op zich interessant voor u als stemmer om dit te zien en te zien wat de verschillende partijen belangrijk vinden, waar zij geld voor uit willen trekken en hoe goed dat past bij de beloftes waarmee zij de verkiezingen in 2006 ingegaan zijn.

Wat zou het leuk zijn om de raad live bezig te kunnen zien vind u ook niet? Ik vind het altijd weer jammer als er iets aan de orde is geweest in de raadsvergadering of de raadsbijeenkomst en de vonken zijn om je oren gevlogen (die vonken vliegen dan met name vaak tussen de SP en de PvdA) en je vind er een stukje over in de krant terug waar je dan helemaal niet uit kunt lezen. In een heel aantal steden in Nederland kunt je de raad (en het college) in actie zien via internet en of de TV, in de grote steden in ieder geval maar intussen ook in een heel aantal kleinere steden.

U kunt ons nog met een zekere regelmaat op straat aantreffen, aan de SP kraam of zoals deze maand met de enquete, maar de andere partijen zie je eigenlijk alleen maar met de verkiezingstijd op straat. Dan doet iedereen de mooie beloften maar daarna dan? Houden alle partijen zich aan de beloftes? Meestal niet (herinnert u zich nog de belofte voor minder wethouders? niemand wilde onze moties toen steunen), maar is dat zichtbaar als je niet in het publiek in de raadszaal zit? Als je thuis op je gemak op je stoel of op de bank ons in actie zou kunnen zien lijkt mij dit enorm drempelverlagend en kan iedereen zonder veel moeite dicht bij de democratie zijn. Helaas is het toekomstmuziek maar ook een onderwerp voor een toekomstige begroting. Nu we het nog niet hebben hoop ik u af toe aan de kraam aan te treffen en misschien toch bij het inloopuurtje voor de burgers aanstaande dinsdagavond om zeven uur???

tot ziens!

Eva Dansen