Opnieuw in gesprek dames en heren van gemeenten en Rivas

9 oktober 2008

Opnieuw in gesprek dames en heren van gemeenten en Rivas

Dat is noodzakelijk geworden nu de Rivas heeft laten weten niet in te schrijven op het bestek van de gemeente Gorinchem voor alle huishoudelijke hulp in het gebied Alblasserwaard en Vijfherenlanden (de AV8 gemeenten). De directie van Rivas vertelde vanmiddag dat zij nog steeds open staan voor gesprekken met vertegenwoordigers van de AV8 gemeenten. Echter...

het zou een gesprek moeten worden zonder te veel voorwaarden vooraf. Een gesprek waarbij beiden hun standpunten kunnen weergeven. Rivas wil dat de gemeente "meedenkt" over de oplossing voor de 1500 klanten en de 650 personeelsleden van Rivas die mogelijk hun baan zouden verliezen als de Rivas stopt met het verlenen van de zogenaamde eenvoudige huishoudelijke hulp. Deze oplossing zou vanuit de gemeente kunnen liggen in het niet star vasthouden aan een aantal voorwaarden van het bestek. Rivas zegt dat het leveren van de hulp voor een prijs van 17,50 per uur zoals door de gemeente als maximum wordt geboden eenvoudig weg niet kan. Rivas zou zichzelf tekort doen met deze prijs. Overigens rekent Rivas zelfs nog geen overheadkosten door en komt dan toch nog (veel) hoger uit dan de gemeente maximaal wil betalen. Ook het feit dat men zich voor een periode van 4 jaar gaat binden, is een feit dat problemen oplevert voor de Rivas. De boeteclausule is een andere.

Conclusie uit het gesprek is voor de SP duidelijk. Zowel de Rivas als de gemeente Gorinchem zullen als ze met elkaar verder willen, en dat moeten ze met elkaar om de tafel moeten gaan zitten. Het kan en mag niet zo zijn dat 1500 klanten van de Rivas mogelijk in de kou komen te staan en dat 650 personeelsleden van de Rivas ontslagen worden. De gemeenten en de Rivas moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast kan volgens de SP mogelijk geen enkele instantie de taken van Rivas op korte termijn (1 januari 2009) overnemen en zijn de Rivas en de AV8 gemeenten tot elkaar veroordeeld.
Een oplossing is noodzakelijk, neem de telefoon en bel de Rivas wethouder zodra dit mogelijk is.

Thuiszorg
klik op foto voor vergroting

Mogelijk zal de SP in het uiterste geval voorstellen om te komen tot een gemeentelijke huishoudelijke hulp dienst. De Rivas is zoals toegezegd door de directie in het gesprek van 9 oktober, bereid om kennis en kunde beschikbaar te stellen.
Een motie daartoe zal zonodig worden voorbereid.

Overigens is in de gemeente Wijk bij Duurstede hetzelfde aan de hand als in Gorinchem. Daar is door de SP en PvdA al actie ondernomen. Zie hier meer informatie over deze zaak en hier informatie van de gemeente Wijk bij Duurstede.