Hoe denkt de SP over de bescherming van de brandweer?

8 oktober 2008

Hoe denkt de SP over de bescherming van de brandweer?

Deze vraag is ons meerdere malen gesteld en nu ook de landelijke pers reageert op dit nieuws uit de Stad Gorinchem (krant wordt dus wel heel erg goed gelezen).
Ter verduidelijking hieronder het nieuws zoals dit is opgenomen in de Stad Gorinchem van 7 oktober 2008.
Onder dit nieuws het commentaar van de Gorcumse SP.

In de Gorcumse Haarwijk heersen geen Goudse toestanden, maar de overlast van een klein groepje Marokkaanse pubers is de afgelopen maanden zienderogen gestegen. Met name in de omgeving van de Elect van Luikstraat en achter de winkels aan de Koningin Wilhelminalaan is het regelmatig 'bal'.

Containers worden in brand gestoken of leeg gekieperd in de tuinen van bewoners. 's Avonds, na winkelsluitingstijd, nemen groepjes jongeren bezit van de straat en gebruiken de winkelportieken als toilet. ,,Als we 's morgens komen moeten we eerst gaan schoonmaken," vertelt een winkelier. ,,Alles stinkt naar de pis. Er komen minstens drie emmers sop aan te pas voor wij de winkeldeuren weer kunnen openen."

Burgemeester Piet IJssels is het geklier meer dan zat. Zes jaar geleden was er sprake van een golf van overlast in deze omgeving. Nu lijken de jongere broertjes, een groepje pubers van 12 tot 15 jaar, het wangedrag te hebben overgenomen. IJssels heeft vorige week justitiële camera's laten plaatsen na een incident met de brandweer. Daar kwam de zoveelste melding van brand binnen. Het vuurtje stelde niet veel voor, buurtbewoners hadden het eigenlijk al snel geblust. Maar de brandweermannen werden wel gehinderd in hun werkzaamheden. Enkele klierjongens waren zo brutaal en provocerend bezig dat zij aan de brandweerwagen zaten en één van hen nam zelfs plaats achter het stuur. Omdat de brandweermannen in functie waren, konden zij de provocerende jongeren niet aanpakken.
Voor burgemeester IJssels was met dit incident de maat meer dan vol. ,,We pikken het absoluut niet dat hulpverleners in hun werkzaamheden worden gehinderd. Ze moeten niet denken hiermee weg te kunnen komen."

De politie is in deze omgeving nu extra alert. Ook de wijkagent is ingeschakeld. Om escalatie in de wijk te voorkomen heeft de brandweer aangifte gedaan bij de politie 'zodat zij handvaten heeft', legt brandweercommandant Rien Kouvelt uit. En de brandweer zal voortaan in deze wijk uitsluitend onder politiebegeleiding te werk gaan. Volgens politiewoordvoerster Wilma Noordergraaf ontstond bij dit incident 'een gevaarlijke situatie'. In de aangifte zijn vandalisme, baldadigheid en provocatie opgenomen.

Wangedrag van Marokkaanse jeugd heeft de afgelopen maanden veel aandacht gekregen in de landelijke media. Enkele politici proberen hieruit een slaatje te slaan tot grote ergernis van lokale bestuurders die hun uiterste best doen om het in hun stad gezellig te houden. Inzet van hulporganisaties bij ontsporende gezinnen blijkt niet afdoende te werken. Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) constateerde vorige week dat de hele Marokkaanse gemeenschap schade lijdt door deze minderheidsgroepen en dat zij zich gezamenlijk moeten inspannen om dit probleem op te lossen. IJssels is het daar mee eens. ,,We zullen ook de ouders daarbij betrekken. En we gaan weer buurtvaders zoeken".

Tot voorzover het nieuws uit de Stad Gorinchem.

De fractie van de SP wil graag het volgende commentaar geven. Overigens is het opvallend dat in de Gorcumse courant van woensdag 8 oktober niets over deze zaak te lezen is.

Laat het heel duidelijk zijn. Van hulpverleners blijf je altijd af. Mocht je toch aan de hulpverleners zitten of aan hun spullen dan is een forse straf wat de SP betreft noodzaak. Wij kunnen ons dus vinden in het Gorcumse handelen zoals dit door burgemeester IJssels (verantwoordelijk voor handhaving Openbare Orde) wordt uitgevoerd.

Wel zijn wij benieuwd naar de actie van het Openbaar Ministerie op de aangifte van de commandant van de brandweer. Ook zijn wij benieuwd waarom de politieke partijen in Gorinchem niet (vertrouwelijk) zijn ingelicht over de plaatsing van de camera's. En waarom was er tijdens het blussen en de rellen geen politie aanwezig (of opgeroepen) ?