Hebben wij geen interesse in de RSD?

23 oktober 2008

Hebben wij geen interesse in de RSD?

Ik zou bijna zeggen integendeel. Echter ons, en ook meerdere politieke partijen in Gorinchem, wordt in een artikel in Stad Gorinchem verweten geen interesse te hebben in de clientenraad van de RSD. Nu kunnen wij natuurlijk niet, en dat doen we dan ook niet, schrijven over wat andere politieke partijen dan de SP voor reden hadden om niet in te gaan op de uitnodiging van de clientenraad van de RSD. Wij zouden graag de bijeenkomst hebben bezocht en feliciteren de clientenraad met hun lustrum maar...........................................

WIJ HEBBEN HELEMAAL GEEN UITNODIGING ONTVANGEN en ook geen herinnering

Derhalve zijn wij als SP ons van geen kwaad bewust en zullen de beschuldiging die in onderstaand stuk dan ook maar voor kennisgeving aannemen.

Hier het artikel en hieronder een kopie.

Cliëntenraad RSD teleurgesteld

woensdag 22 oktober 2008 10:57

GORINCHEM - Voorzitter Gert de Rooij van de Cliëntenraad van de Regionale Sociale Dienst Alblasserwaard-Oost/Vijfheerenlanden (RSD/AOV) is verontwaardigd over 'de politieke desinteresse in het werk van de Cliëntenraad'. ,,We hebben 85 uitnodigingen verzonden aan de bestuurders en de politieke partijen van de gemeenten die deel uitmaken van de gemeenschappelijke regeling. Veel politici hebben zelfs niet de moeite genomen om te reageren op onze uitnodiging, ook niet na het sturen van een herinnering", zei De Rooij vorige week tijdens de eerste lustrumviering van de raad.

De Cliëntenraad wordt gevormd door vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties en instellingen uit de bij de RSD aangesloten gemeenten Giessenlanden; Hardinxveld-Giessendam; Liesveld; Gorinchem; Leerdam; Zederik en vanaf 1 januari 2009 ook de gemeente Graafstroom. Omdat de raad door deze politiek in het leven is geroepen, kon De Rooij de desinteresse niet verklaren.
,,Op z'n zachtst gezegd werkt dit niet motiverend. Zeker niet voor een club vrijwilligers, die er toch veel tijd insteekt", zei hij tijdens de bijeenkomst. Berend Buddingh, de voorzitter van het dagelijks bestuur van de RSD, begreep de teleurstelling voor de matige opkomst, maar vroeg ook begrip voor de raadsleden. ,,Tenslotte zijn ook zij vrijwilligers." Om deze mensen een hart onder de riem te steken, reikte Buddigh een cheque van 250 euro uit.

Na de kritische noot aan het adres van de politiek, ging De Rooij uitgebreid in op de ontstaansgeschiedenis van de Cliëntenraad en de gestelde en behaalde doelen.
,,Het startpunt van de huidige CR ligt al in een verder verleden. Vóór het bestaan van de RSD waren er al cliëntenraden in Gorinchem, Leerdam en Zederik. Vertegenwoordigers van deze lokale cliëntenraden hebben in het voorjaar van 2002, dus vrij kort na de totstandkoming van de RSD, zelf en op eigen initiatief de handen ineen geslagen om een regionale cliëntenraad op te richten.

Zij zijn toen bij dit proces door een professioneel bureau begeleid en tijdens dit oprichtingsproces heeft de RSD financieel ondersteuning geboden. Op 1 maart 2004 werd de CR van de RSD/AOV officiëel geïnstalleerd door de toenmalige voorzitter van het dagelijks RSD-bestuur, de toenmalige Gorcumse wethouder Henk Netze. Maar in oktober 2003 heeft het dagelijks bestuur van de RSD een verordening op de Cliëntenraad vastgesteld. De CR is toen gestart met een afvaardiging uit de gemeenten Gorinchem, Leerdam en Zederik.

Medio 2004 is de CR aangevuld tot dertien personen met afgevaardigden uit de gemeenten Giessenlanden, Liesveld en Hardinxveld-Giessendam. ,,De cliëntenraad en niet de RSD heeft de samenwerking vorm en invulling gegeven. Dat is gelet op de verschillende culturen die de drie cliëntenraden Gorinchem, Leerdam en Zederik hadden niet eenvoudig geweest, maar het is toch gelukt."