Gesprek Marokkanen over Haarwijk

27 oktober 2008

Gesprek Marokkanen over Haarwijk

Het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN) had maandag 27 oktober een discussiebijeenkomst georganiseerd met als thema ‘Hoe (on)veilig is de Haarwijk’. Dit was georganiseerd voor buurtbewoners, gemeente, politie, en sociaal werkers.
Aanleiding voor deze bijeenkomst zijn de recente gebeurtenissen zoals de overlast van sommige jongeren en het belagen van het brandweerpersoneel.

Was het de plaats van de bijeenkomst : ’t Huys van Breughel? Was het het slechte weer? Was het ongeïnteresseerdheid? Feit was dat er maar 25 mensen aanwezig waren. Daaronder waren o.a. 5 gemeenteraadsleden, drie van de PvdA, één van de ChristenUnie en één SP’er. Later kwam ook wethouder Biemans binnen. Hij wilde alleen luisteren en dacht dat het een initiatief was van de Bruggenbouwers, wat het niet was. De wijkcoördinator Otteline van Son en wijkagent Harry Elgersma. Ook twee jongerenwerkers van Arkelstad en een man van Bevo. Gelukkig ook enkele vaders van Marokkaanse oorsprong. Bijvoorbeeld de winkeliers van de Wilhelminalaan worden speciaal uitgenodigd, maar niet aanwezig.
De avond werd geleid door de voorzitter van de landelijke organisatie SMN uit Utrecht. In het eerste deel van de avond werden allerlei wetenswaardigheden en andere opmerkingen gespuit en het tweede deel van d avond werden oplossingen gegeven. Enkele zaken die aan de orde kwamen/ werden verteld waren:
Er wordt vanuit de gemeente niet gestimuleerd dat er positieve zaken gebeuren.
Door de gemeente zou het buurtvader project zijn ingestort. Daar werd op aangegeven dat de vaders op een zeker moment wilden worden betaald voor hun rol terwijl het een vrijwilligers project was.
De mensen moeten zelf actief zijn om problemen op te lossen.
Werkers van stichting Arkelstad zouden meer actief moeten zijn om jongeren mee op te voeden en niet alleen afwachtend zijn. Mohammed Brahmi, pedagoog en jongerenwerker in Dordrecht en woonachtig in Gorinchem bood aan zijn ervaring te delen met de mensen van St. Arkelstad t.a.v. de benadering van Marokkaanse jongeren en ouders.
Ook het probleem van de st. Unie van Marokkaanse jongeren met Arkelstad werd besproken en duidelijk gemaakt. Aangegeven werd om eventuele problemen rond de Ramadan volgend jaar op tijd op te pakken zodat ze er niet zullen zijn.
De ouders zitten in de moskee en willen hun kinderen er niet bij hebben.
Er werden enkele vragen neergelegd:
- Wat gaat er gebeuren met het beleid in Gorinchem t.a.v. de jongeren?
- Wordt de rol van Arkelstad wellicht beter en pro-actiever?
- Komt er wellicht een persoon vanuit de gemeente die alles gaat coördineren?
- Zou het niet binnen de Bruggenbouwers kunnen worden besproken?
Al met al zouden de jongeren, en niet alleen de Marokkaanse, veel actiever moeten worden benaderd. Er zal perspectief moeten worden gegeven vanuit een duidelijk kader.

Gerard Broekman, raadslid afdeling SP-Gorinchem