Gemeenteraadsvergadering 30 oktober 2008

30 oktober 2008

Gemeenteraadsvergadering 30 oktober 2008

De gemeenteraadsvergadering van vanavond begon met de benoeming van Ad de Zeeuw / VVD tot gemeenteraadslid. Ad gefeliciteerd. !!!

Hierna het programma. Allereerst de behandeling van de APV. Alle partijen waren voor de aanname van deze APV. Echter burgemeester IJssels heeft nog wel duidelijkgemaakt dat de "moelijke taal" in het stuk noodzakelijk is voor de juridische kant van het verhaal. Eventuele onvolkomenheden worden er nog uitgehaald.

En toen was het onderwerp de parkeergarage voormalig politiebureau. Door ons gemeenteraadslid Piet van Andel werd nog stilgestaan bij de vorige week gedane op- en aanmerkingen rondom deze zaak. Zie onderaan deze pagina enkele links naar vorige vergaderingen over dit onderwerp.
Dit werd hem niet in dank afgenomen. Dit was tevens de oorzaak van het gekibbel tussen Van Andel, de burgemeester en andere raadsleden.

Vanavond werd door hem wederom aangegeven dat de SP niet voor het voorlopig ontwerp kan stemmen. Dit omdat de noodzaak om extra parkeerplaatsen aan te leggen niet werd gegeven. Er zou een rapport zijn waarin staat dat er 100 parkeerplaatsen tekort zijn. Ons niet bekend. Ook de kosten, 25.000 euro per parkeerplaats zijn niet acceptabel voor de SP, Dit werd weggewuifd, de SP ziet het fout. Het kost de gemeente slechts 25.000 euro per jaar aangezien de rest wordt opgebracht door het extra parkeergeld. De SP twijfelt hier zeer sterk aan.

Ook de kosten voor de bouw zijn een probleem, maar dit zou worden opgelost door het maximum vast te stellen op 2.1 miljoen (ex btw) en de aannemer de extra kosten niet te laten doorberekenen. Welke aannemer tekent een dergelijk contract?
We zijn benieuwd naar de volgende stap van dit college.

Ook de alternatieven die de SP aangaf. onderzoek naar- en gesprek met de particuliere eigenaren over de parkeerplaatsen Kleine Landtong en Mercon (op donderdagavond en zaterdagmiddag staan ze leeg) werden niet besproken. Een ander alternatief de parkeerplaats achter- en voor het stadhuis op donderdagavond en zaterdagmiddag wordt wel meer onder de aandacht van de parkeerders gebracht. Wethouder Van Zanten heeft dit toegezegd.

De bouw gaat veel ellende geven voor de bewoners van de omgeving. Door diverse partijen werd aangegeven dat zij dit vervelend maar jammer vinden voor de bewoners. Mw. Hania (Stadsbelang/Leefbaar Gorinchem) stelde voor namens de gemeente een attentie te sturen aan de bewoners.De SP zou het meer op prijs stellen als de partijen anders zouden stemmen. Maar dat gebeurde dus niet. De SP kreeg alleen de steun van Groen Links.

Al met al: een behoorlijke discussie over en weer maar het resultaat is doorgaan met de planning.