Buurtauto in de wijk

9 oktober 2008

Buurtauto in de wijk

De auto is eigenlijk wel te duur. De auto is eigenlijk wel erg slecht voor het milieu. De auto neemt eigenlijk wel erg veel ruimte in beslag. Teveel auto’s in de straat geeft kinderen minder kans om te spelen.
Al deze overwegingen kunnen worden gemaakt bij een beslissing om je auto wel of niet de verkopen. Dat was de reden dat een bewoonster van Gorinchem Oost op zoek ging naar alternatieven. Wheels4all biedt haar leden 24 uur per dag een buurtauto in de wijk. Te gebruiken voor een uur of voor langere duur

Donderdagavond was er in de Haarhorst een bijeenkomst belegd waarop de organisatie Wheels4all zou uitleggen hoe autodelen was geregeld. Zeven geïnteresseerden, Wethouder Herman van Santen met een ambtenaar, een journalist van het AD, de coördinator van Wheels4all uit Culemborg en de twee dames die deze bijeenkomst hadden geïnitieerd waren aanwezig.
Wethouder van Santen wilde wel kwijt dat hij het een goed initiatief vond en met name voor de binnenstad wilde hij wel, als bleek dat er voldoende belangstelling voor was, zorgen dat er een speciale parkeerplaats voor een auto van Wheels4all zou komen.
Het werd duidelijk, er zijn veel positieve punten te noemen om dit initiatief te omarmen en als alles zou lopen zoals het er nu op lijkt dan kunnen binnenkort 2 auto’s worden aangeschaft voor Gorinchem. Eén voor de binnenstad en één voor Gorinchem Oost.

Wheels4all is een coöperatieve autodatevereniging, die één of meer auto’s plaatst in een woonwijk. Deze auto’s staan dag en nacht ter beschikking van de leden die de auto per uur en per kilometer betalen.
Voor verschillende soorten gebruik zijn aangepaste abonnementen. Voor de veelgebruiker is het standaard abonnement € 10,00 per maand. Km.kosten zijn € 0,10 en de uurkosten zijn € 2,00. Voor diegene die heel weinig rijdt is een abonnement van € 5,00 per maand (en een iets hogere km-prijs van € 0,12). Verder biedt Wheels4all een daluren, bedrijfs- of gewoon een proefabonnement van 2 maanden aan. Voor meer informatie kunt u terecht op Wheels4all . Daar is ook een aanmeldingsformulier te vinden. Zowel voor de binnenstad als voor Gorinchem Oost moeten nog 3 mensen zich aanmelden om te kunnen starten.

De ruimte en het milieu is er mee gediend en de kosten zijn, in vergelijking met een eigen wagen veel minder. De SP kan dan ook, met wethouder Herman van Santen, dit initiatief graag ondersteunen.

-----------------------------------------------------------------------
Een ton prijzengeld voor Wheels4all

Wheels4all heeft € 100.000 gewonnen!
Woensdag 17 september was in Amsterdam de prijsuitreiking van de tender ‘Autodelen? Doen! van Stichting DOEN.
Directeur en initiatiefnemer van Wheels4all Henry Mentink is zeer verheugd over de prijs die hij voor Wheels4all mocht ontvangen. Henry: “Ik zie deze prijs als een waardevolle erkenning van ons werk. Deze financiële impuls helpt ons onze ambitie waar te maken: de buurtauto in iedere wijk."
-----------------------------------------------------------------------