Samenwerken in de regio

25 september 2008

Samenwerken in de regio

Samenwerken in de regio. Als je de plaatselijke pers volgt is het een groot probleem. Tussen Gorinchem en de omringende gemeenten is samenwerking ook niet gemakkelijk. Twee steden (Gorinchem en Leerdam) hebben andere problemen dan de 6 dorpen / plattelandsgemeenten (Liesveld, Graafstroom, Nieuw Lekkerland, Giessenlanden, Hardinxveld, Zederik ). Ook zijn de bestuurlijke verhoudingen soms wel eens wat verstoord door opmerkingen van de diverse bestuurders (over elkaar en elkaars gemeente). Zo was er gisterenavond een bijeenkomst in Streefkerk ( gemeente Liesveld) over het wonen in deze regio.

Een bijeenkomst in het kader van het zogenaamde Pact van Bleskensgraaf. Een bijeenkomst (in een lange serie) om uiteindelijk te komen tot het feit dat in 2015 in de regio voldoende levensloopbestendige woningen en voorzieningen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen aanwezig zijn in de regio.

Hier een duidelijke film over deze problematiek in de regio

Hiertoe worden in iedere gemeente momenteel actieplannen besproken in de diverse gemeenteraden en jaarplannen gemaakt. Dit werd aan de aanwezigen vnl. gemeenteraadsleden, belanghebbenen en bestuurders meegedeeld. Ook werden plannen van diverse gemeenten besproken zoals b.v. Overburen een pilot in Giessenlanden, Zederik en Leerdam ( zie hier De Overburen Ook werd stilgestaan bij plannen om pariculiere eigenaren van woningen te informeren over het feit dat hun eigen woning mogelijk ook levensloopbestendig gemaakt kan worden. U zult hier vast nog meer van horen.

Om nog even terug te komen op de samenwerking. Opvallend was het feit dat wij als vertegenwoordigers van de Gorcumse politiek (1 wethouder van de PvdA en 2 gemeenteraadsleden van de SP uit Gorinchem waren aanwezig) meerdere malen kritisch werden ondervraagd door gemeenteraadsleden en wethouders uit de regio gemeenten over de samenwerking en de druk die Gorinchem de andere gemeenten zou opleggen. Dit hebben we zo goed als mogelijk uitgelegd want wij hebben de regio nodig en de regio ons. En dat is geven en nemen in tegenstelling tot wat velen uit de omliggende gemeente menen niet alleen maar nemen door Gorinchem.