informatieavond Sparta Athene

17 september 2008

informatieavond Sparta Athene

Maandagavond waren de belanghebbenden uitgenodigd om een informatieavond te bezoeken over de plannen voor Haarwijk -Zuid (Sparta/Athene) . Het werd niet erg laat. Er waren ongeveer 50 personen aanwezig. Adriaan Romijn was de eerste spreker met onderstaand verhaal. Wij zetten dit op onze site, uiteraard met toestemming van dhr. Romijn, omdat dit verhaal weergeeft hoe de aanwezigen op deze avond over e.e.a. denken. Uiteraard zijn de mensen die het aangaat erg benieuwd wat er met de bezwaren zal worden gedaan.

Haarwijk zuid.

Gorkum is de bijna groenste stad van Nederland.
Daar wil ik het toch even over hebben. De stad ziet er inderdaad fleurig uit met als die bloembakken. Toch wil ik graag aandacht voor blijvend groen.
Een stad kan niet zonder longen, of te wel plantsoenachtige plekken en kan ook niet zonder open plekken (groen, pleinen ed).

Daar gaat in Gorkum veel fout. Denk aan plekken als de bebouwing van het kazerneplein (is unheimische omgeving geworden); de Blijenhoek was ook zo’n open plek: propvol gebouwd. Je kunt zulke gebieden maar één keer verpesten voor een lange tijd.

Maar ook waar groen is moet je je hart vasthouden voor onze bestuurders (of is het Heijmans?). Er is een sterke behoefte om daar waar een sprietje groen is beton te storten. Groen is de omgeving van het oude gymnasium, met een hele wijk laagbouw er achter. Onze bestuurders willen er flatgebouwen neerzetten van 4, 5 en 6 hoog (misschien inmiddels nog wel hoger). De tuin van den Breejen moet er aan geloven (misschien wel particulier initiatief, maar welkom voor het gemeentebestuur).

Vlakbij loopt ook de kwestie Emmastraat; vol en hoog moet het worden.

Wat gaat er gebeuren met de Heemtuin; de bewaker (waakhond, sorry burgemeester) woont er niet meer, je moet het ergste vrezen. In dit verband moet je vrezen voor de kastanjes op de wal langs het den Haan terrein. Er wonen daar “hoge Pieten” (zowel letterlijk als figuurlijk) en die bomen belemmeren hun uitzicht. Je moet niet raar opkijken als er plotseling bomen ziek verklaard worden; ik heb trouwens al een gat in de bomenrij gezien.

Ik wil nog even terug komen op de bebouwing van de tuin van Den Breejen. Ik las dat er een brug moet komen naar het Lindenlaantje in de hoek bij dat NS gebouw. Ik heb indertijd gehoord dat het de bedoeling was dat er mogelijk een huis zou komen voor de dochter van den Breejen en ik weet dat daarvoor aan de kant van het Orakellaantje een ontsluitingsmogelijkheid is. Mocht de bebouwing onverhoopt doorgaan dan moet die ontsluiting benut worden en geen brug naar het Lindenlaantje !!!!!!!! Denk je eens in wat dat voor een brug moet zijn; er moeten bijvoorbeeld verhuiswagens over kunnen.

Het Lindenlaantje, ooit geasfalteerd voort de burgemeester, moet geen autoweg worden.

Het gemeentebestuur verkwanselt zo ons erfgoed.

Ik ben een beetje de stad door gezworven, dat besef ik, maar alles houdt verband met elkaar.

Adriaan Romijn