Het stormde in Giessenburg (nu met foto's)

15 september 2008

Het stormde in Giessenburg (nu met foto's)

Het stormde vanavond in het landelijke Giessenburg op de informatieavond over de voorgenomen plaatsing van drie windmolens in onze buurgemeente Giessenlanden. Het college van B&W van Giessenlanden is nl. van plan om in het kader van de zogenaamde transformatievisie Merwedezone 9 Megawatt duurzame (wind) energie op te wekken met drie windmolens die geplaatst zouden moeten worden op de rand van Giessenburg tegenover Boven Hardinxveld.

Hier de antwoorden op vele vragen in een pdf.

Het leek vooraf een eenvoudige avond te worden voor de Giessenlandse bestuurders. Wethouder Buddingh verzorgde de opening van de avond met een inleiding over het hoe en waarom van de plaatsing waarna de belangstellenden in gesprek zouden kunnen gaan met ambtenaren van de gemeente, de provincie, de ondernemer op wiens risico de molens gebouwd worden etc....

Dat ging echter niet door. Veel tegenstanders van plaatsing waren door politieke partij T@B opgeroepen om zich te laten horen op deze avond. Door wethouder Buddingh en burgemeester Boot (snel gebombardeerd tot gespreksleider) een vertegenwoordiger van Grontmij en ondernemer Meerkerk werden alle vragen beantwoord.

Er blijken veel misverstanden rondom de windmolens te bestaan. Waarom hier? Omdat dit de enige plaats is in de gemeente (langs de A15 en de Betuwelijn) waar het mogelijk is. Wat is het geluid?. Volgens de Grontmij nagenoeg nihil t.o.v. overige aanwezige geluid. (alleen bij windstil aan de grond en wind in de lucht is de molen hoorbaar). Hoeveel vogels gaan er door dood? Onderzoek levert cijfers van max. 30 vogels per jaar per turbine (dit in tegenstelling tot de grote aantallen in het verkeer). Wat is de vermindering van mij woning en wie betaald dat? Mocht er planschade zijn dan wordt dit door een onafhankelijke instantie bepaald en de waardevermindering wordt door de ondernemer betaald. Horinzonvervuiling? Kwestie van smaak. Procedure? Als iemand het niet met het voorgenomen besluit eens is dan kan binnen 6 weken vanaf heden bezwaar worden gemaakt, de zogenaamde zienswijze. De gemeente zal alle bezwaren beantwoorden en haar conclusies daarna kenbaar maken. Eventuele vergunning op zijn vroegst in maart 2009. Windmolens dan in gebruik medio 2011. Hoeveel energie levert het op? Ca. 9 Mw per jaar. Ongeveer voldoende voor de totaalbevolking van Giessenlanden. De transformatievisie gaat uit van een totale opbrengst van 40 Mw. voor de gehele Alblasserwaard (Alblasserdam tot en met Gorinchem). Hoeveel geld levert het Giessenlanden op? Niets, alleen de kosten voor leges, grond en onroerend zaak belasting. Hoe hoog worden de molens? 108 meter

Zo werden alle vragen langs gegaan.Voor technische vragen werden vervolgafspraken gemaakt.

Al met al: veel storm die aan het einde van de avond ging liggen.

Opmerkelijk is de positieve houding van PvdA wethouder Buddingh richting duurzame windenergie afgezet tegenover de negatieve houding van de (PvdA) bestuurders t.o.v. windenergie in Gorinchem. Graag zouden wij wethouder Budding uitnodigen om ook de Gorcumse (PvdA) bestuurders te overtuigen van het nut en de noodzaak van duurzame (wind) energie. Hij heeft vanavond al een generale repetitie gehad. Overigens hoeft de SP fractie niet te worden overgetuigd van windmolens in Gorinchem Noord. De SP is voor, en zijn vanavond wederom overtuigd van het nut. Overigens heeft de PvdA in verkiezingstijd wel blijk gegeven van voorstander onder voorwaarden (zie bovenaan artikel Transformatievisie Merwedezone)