Gemeenteraadsvergadering 25 september 2008

26 september 2008

Gemeenteraadsvergadering 25 september 2008

Het was deze keer een korte raadsvergadering met maar enkele agendapunten. Door mw. Van der Wal (CDA) werden enkele vragen gesteld over het accountantsonderzoek. Door de SP werden vragen gesteld over de bezwaarschriften van dhr. Van de Berg tegen het mogelijk veranderen van de bestemming van zijn gronden aan de Laagdalemseweg te Gorinchem en de Wet Voorkeursrecht Gemeenten.

De gronden komen midden in de nieuwe woonwijk Hoog Dalem te liggen en worden van agrarisch bestemd omgezet naar paardenhouderij. Dhr. v.d. Berg heeft een paardenhouderij. Dus feitenlijk veranderd er voor hem niet zoveel. Wel als hij ooit de grond zou gaan verkopen. Dhr. Vd Berg zal mogelijk in beroep gaan tegen de bestemmingsplanverandering en gerechtelijke stappen ondernemen.

Ook werd door de gemeenteraad de op zijn pand op 8 april jl. vastgestelde Wet Voorkeursrecht Gemeente nietig verklaard. Naar de mening van de SP fractie niet een erg nuttig agendapunt. Door de rechter is dhr. Vd Berg in het gelijk gesteld, door de gemeente is hem dit medio juli meegedeeld en nu moesten wij e.e.a. nog nietig verklaring. Totaal overbodig lijkt ons.

Daarna was het procesvoorstel over het rekenkameronderzoek naar de ISV aan de orde. Ondanks dat het een procesvoorstel (hoe gaan we om met dit onderzoek ?) werd er toch inhoudelijk op gereageerd. Want natuurlijk was de klapper van het onderzoek "harde kritiek op de rol van de gemeenteraad" hard aangekomen. Zakelijk werd door de voorzitter meegedeeld dat dit nu niet aan de orde was. Gelukkig had de SP alleen maar enige opmerkingen puur op het procesvoorstel gericht. Dus wij voelden ons niet aangesproken.

Al met al. Alle voorstellen werden vanavond unaniem aangenomen.

Hier kunt u t.z.t. het letterlijke verslag van deze gemeenteraad vinden.

Hierna was het tijd voor het afscheid van Ellen Kist. Zie hier verdere informatie over dit afscheid.

Blij waren we met het weerzien van fotograaf Hans Roest die in het voorjaar een zwaar ongelijk heeft meegemaakt. Fijn dat je weer actief bent Hans !