h

Dialoog tussen geloofsgemeenschappen.

18 april 2008

Dialoog tussen geloofsgemeenschappen.

Donderdagavond 19.00 uur, in De Heul komen langzaamaan steeds meer mensen. Het blijken hoofdzakelijk moslims te zijn. Aan de ene kant erg verheugend dat er zo veel moslims zijn, zij willen dus graag een dialoog aangaan, aan de andere kant jammer dat vertegenwoordigers van de Christelijke en bijvoorbeeld Joodse gemeenschappen het laten afweten. Het wordt een interessante avond. De sprekers blijken het weinig met elkaar eens te zijn en dat is goed voor het debat.

Ik zou het niet erg hebben gevonden als er niet was begonnen met gebed. Maar vooral de christelijke vertegenwoordigers hebben daar duidelijk behoefte aan. Een aanwezige imam leest ook een stukje uit de Koran voor wat wordt vertaald door een tolk. Ik heb daar meteen al problemen mee. Het is toch jammer dat een imam geen Nederlands spreekt. Als je voorganger bij een geloofsgemeenschap bent dan hoor je ook de taal te spreken van de grote gemeenschap waar binnen de mensen van jouw geloof willen leven. Al was het alleen al voor het goede voorbeeld. Het was overigens wel fijn dat de aanwezige imams zich ook in de discussie mengden.
Eerst werden er twee inleidingen gehouden. Ds. Cees Rentier, (directeur Stichting Evangelie en Moslims Amersfoort sprak vanuit een wel erg christelijke achtergrond. Voor mij was het af en toe tenen krommend. Een heel goede lezing gaf Prof. Dr. W. Shadid (van de universiteit van Leiden en Tilburg Hij hield een verhaal over interculturele communicatie en beeldvorming. Hij liet voorbeelden zien van felle weerstand vanuit christelijke groepen, bijvoorbeeld jongeren uit Barneveld, tegen de islam.
Zijn conclusie, wanneer je de dialoog vruchtbaar wil maken, is:
Het is belangrijk dat je:
- Bewust wordt van je eigen vooroordelen
- Anderen niet ziet als vertegenwoordiger van (etnische of religieuze) groepen, maar als zelfstandige individuen.
- In de dialoog zoekt naar overeenkomsten met de ander
- De dialoog niet gebruikt om de ander te veranderen of te bekeren maar om de overeenkomsten en de verschillen te bespreken
- In de dialoog moet religie niet worden gezien als dé bepalende factor, maar als een van de vele factoren voor gedrag.

Na de beide inleiders en een korte pauze was er een mogelijkheid voor discussie met de mensen in de zaal. Daar werd goed gebruik van gemaakt. Ds. Rentier kon het zich wel erg voorstellen, na een vraag uit de zaal of hij het logisch vond dat er angst was ten opzichte van de islam. Dat mensen ook angst voor christelijke mensen konden hebben kon hij zich niet voorstellen. Enkele voorbeelden van uit Ierland en Irak wuifde hij weg. Bush is in Irak ten slotte ook nogal erg bezig vanuit zijn Christelijke achtergrond, met behulp van de wapenindustrie. Dat kan toch angstgevoelens opleveren zeker bij moslims.

Een imam vertelde dat hij in de aanloop naar zijn benoeming in Nederland een cursus had gevolgd over Nederland. Een van de dingen uit deze cursus welke hij zich herinnerde was dat er werd gezegd dat in Nederland de mensen elkaar vriendelijk groeten als men elkaar tegen kwamen. Het was schokkend voor hem geweest te moeten constateren dat het tegengesteld waar was. Ds. Rentier meende dat dit kwam omdat de maatschappij was verloederd doordat God werd vergeten. Wel erg kortzichtig vind ik.
Professor Shadid sprak aan het einde nog een wijs woord, naar mijn mening: Het zou belangrijk maar ook terecht zijn wanneer de islam ondertussen gelijk werd gesteld met de christelijke en joodse religie in Nederland. De islam is nu al zo lang in Nederland dat we eigenlijk al kunnen spreken van een autochtone religie. Wanneer dat gebeurt dan zal er op een heel andere manier mee worden omgegaan. Ik denk ook dat de mensen die de islam aanhangen het recht hebben om op een normale manier te worden aangesproken en benaderd. Laten we daarnaast de mensen die menen als terrorist te moeten optreden, vanuit welke religie dan ook, hard aanpakken.

Ik hoop dat er woensdag 23 april, weer veel mensen zullen zijn bij de tweede bijeenkomst van de ‘bruggenbouwers’. Dat is een goede manier om met elkaar op gelijke voet te proberen een mooie samenleving in Gorinchem te houden. Uiteraard is iedereen vrij om zijn of haar uitgangspunten, van geloof of wat dan ook, in het achterhoofd te hebben om vandaar uit als mensen met elkaar in gesprek te zijn. De bijeenkomst zal worden gehouden in het Gorcums museum en begint om 19.30 uur. Het zal een goede avond worden opgeluisterd door muziek van leerlingen van TOON.

Gerard Broekman, gemeenteraadslid SP-afdeling Gorinchem

PS. Prof. Dr. W. Shadid schrijft regelmatig columns. In één daarvan schrijft hij dat Jan Marijnissen de enige realistische politicus van Nederland is. Het gaat over reacties op Wilders. Zie hier

U bent hier