Weekbrief 10 van de fractie. Van 3 t/m 9 maart 2008

10 maart 2008

Weekbrief 10 van de fractie. Van 3 t/m 9 maart 2008

Afgelopen zaterdag was het Internationale Vrouwendag en ter ere daarvan werd er op vrijdag door loco-burgemeester Oostrum een ludiek bedoeld kunstwerk onthuld op de ramen van de leeskamer van de gemeenteraad, achterin het stadhuis.

Voor deze onthulling waren alle vrouwen van de gemeenteraad uitgenodigd samen met alle vrouwen werkzaam bij de gemeente en een scala aan persmensen die met foto- en filmcamera aanwezig waren. Ook waren er een paar mannen aanwezig, maar die waren duidelijk in de minderheid.

Het kunstwerk, gemaakt door kunstenares en raadslid Annet Ardesch, was een nabootsing van de reeds aanwezige portretten. Dat zijn echter alleen mannen en het nieuwe kunstwerk was er een met 3 vrouwen uitgebeeld die zich verdienstelijk hebben gemaakt binnen Gorinchem.

Loco-burgemeester Oostrum zei in zijn toespraak dat er in het stadhuis dan wel geen portretten waren van vrouwen, maar dat deze in de stad juist vaker het onderwerp van een kunstwerk zijn dan mannen. Verder vertelde hij dat er in Nederland niet zo heel erg veel meer mis is met de positie van vrouwen.
Trix van der Torren (de organisator en fractievoorzitter van de VVD) was het daar wel mee eens, maar toch is er nog wel wat verbetering mogelijk. We hebben in Gorinchem bijvoorbeeld nog geen vrouwelijke wethouder of burgemeester.

Samen waren ze het wel heel erg eens dat het een goed iets is om in ieder geval 1 dag per jaar stil te staan bij de vrouwen die het niet goed hebben in eigen land.
Vrouwen waarvan de rechten op dagelijkse basis worden geschonden. Vrouwen die geen recht hebben op een mening, die geslagen worden, die niet naar school mogen of zich op een andere manier niet mogen ontwikkelen.
Door 1 dag per jaar er bewust aan te denken hoe die vrouwen het hebben, laat ons beseffen dat wij het goed hebben en dat er nog een hoop mis is in de wereld.

Na de toespraken was het tijd om het kunstwerk te onthullen.
Het is een mooi stukje werk, waarvan Annet Ardesch vertelde dat het haar 32 uur gekost had om het “in elkaar te flanzen”.

Hoe lang het nog te bewonderen zal zijn, is bij mij niet bekend, maar als u toch in de buurt van het stadhuis bent, kan ik u aanraden om eens even te gaan kijken. Behalve de nieuwste, zij het tijdelijke, aanwinst zijn er diverse kunstwerken te bezichtigen die het de moeite waard maken om eens binnen te lopen.

Montessa Huisman

Met vriendelijke groet,