Raad voor Raad, netwerk voor (nieuwe) raadsleden

2 maart 2008

Raad voor Raad, netwerk voor (nieuwe) raadsleden

Vrijdag 29 februari was er in de raadszaal van het stadhuis van Rotterdam weer een netwerkmiddag voor gemeenteraadsleden. Deze middagen worden georganiseerd door het Servicecentrum Integratie Forum, Instituut voor multiculturele ontwikkeling. In november was ik ook al geweest en toen ging het over sport, zie hier het verslag daarvan.

Nu was het thema: Ondernemerschap en integratie.

Burgemeester Opstelten verrichtte de aftrap met een aardig verhaal over stadburgerschap. Hij had 5 punten die van belang zijn om goed als stadsburger te functioneren.
1 Identiteit. Je zult je eigen identiteit moeten tonen door je talenten aan te boren en tot ontwikkeling laten komen. Dat geeft helderheid en is duidelijk.
2 Trots. Door trots te zijn op je stad bind je je met de andere mensen in de stad
3 Wederkerigheid. Er is een stelsel van rechten en plichten. De grondrechten zijn verworvenheden, maar zij moeten niet als verdediging worden gebruikt voor intolerantie. Werk aan vanzelfsprekendheden en aan een respectvolle onderlinge omgeving.
4 Normbesef, We moeten elkaar niet op afkomst beoordelen maar op gedrag. Onze algemene regels staan boven de regels van afzonderlijke groepen
5 Participatie. Iedereen zal haar/zijn steentje moeten bijdragen. Bijvoorbeeld in de belangrijke zaken als het ondernemerschap.

Daarna sprak Jan Vegter, voorzitter van MKB Haarlem.
Enkele aandachtspunten die hij naar voren bracht:
Veiligheid is erg belangrijk binnen het vestigingsbeleid.
De Overheid legt de kaders en het particulier initiatief doet de rest.
Regio’s moeten zich meer gaan verbinden bijvoorbeeld bij bedrijventerreinen. Overigens zou het gezond zijn wanneer binnen nieuwbouwwijken bedrijfsgebouwen zouden komen. Er zullen namelijk binnen gemeenten plekken moeten zijn waar ondernemers nieuwe zaken kunnen ontwikkelen. Allochtone ondernemers komen vaak met innovatieve ideeën, zeker binnen het MKB. Erg belangrijk om nieuwe ondernemers in coaching processen te zetten. Als voorbeeld zou Stichting Meer uit Haarlem kunnen dienen. Een stichting die onder andere startende ondernemers met een beperking adviseert. Dat is in het belang van verbetering van de ondernemingen omdat veel van deze starters anders te snel weer sneuvelen.

Celal Oruc, oprichter en directeur van Ortel Telecom hield een erg gedreven betoog over de kansen die allochtone ondernemers hebben in Nederland. Hij gaf veel voorbeelden waaruit bleek dat Nederland een goed vestigingsklimaat had. Je moest wel al ondernemer echt ondernemer zijn er zelf veel aanpakken. Hij gaf aan dat hij erg veel goede doelen sponsorgelden gaf omdat je dan echt in de samenleving staat.
Vooral veel doelen voor kinderen en vrouwen had zijn hard maar ook grote Rotterdamse evenementen als het Duniafestival en het Zomercarnaval.

Tot slot sprak Ahmet Taskan als algemeen secretaris-Directeur van de Federatie Jonge ondernemers Nederland. Deze organisatie treedt op als tussenstap voor jonge Allochtone ondernemers naar reguliere organisaties als het MKB. Hij zag wel veel obstakels voor startende ondernemingen, vooral de vele regels die nodig zijn om te starten.
Ik kwam in gesprek met Joost Spithoven, organisatieadviseur van Alertief management BV. Deze organisatie in Culemborg wil een adviesorgaan zijn voor startende ondernemers (zie hier de site. Zij willen binnenkort een gebouw gaan opzetten in een nieuwe wijk in Culemborg waar startende ondernemingen kunnen worden ondersteund op verschillend gebied.

In de loop van deze middag kwam ik tot de conclusie dat het wellicht een goede zaak zou zijn wanneer er ook in Gorinchem een bedrijvengebouw wordt opgezet, wellicht in Hoog Dalem, bij het nieuwe winkelcentrum, waar startende ondernemers een eerste plekje kunnen vinden en waar zij ook ondersteuning van de belastingdienst, KvK, MKB en ook andere organisaties kunnen krijgen. Een idee wat misschien verder besproken en uitgewerkt kan worden. Als het in Culemborg (29.000 inwoners) kan dan zeker ook in Gorinchem (34.000 inwoners)!

Het was weer een erg inspirerende bijeenkomst.

Hierna ben ik nog even naar de opening van de expositie Happening in het NAi (Nederlands Architectuur Instituut) geweest, waar architect Wiel Arets een heel interessant project heeft neergezet waar tot 4 mei een invulling aan wordt gegeven met dans, muziek en theater. Een mooi architectonisch experiment en de moeite van het bezoeken waard.

Gerard Broekman, raadslid SP-Gorinchem