Nederlandse woningmarkt is verstard.

19 maart 2008

Nederlandse woningmarkt is verstard.

Dat schrijft De Nederlandse Bank vandaag in zijn kwartaalbericht.

DNB wijst erop dat in de afgelopen twee decennia de woningprijzen zijn verviervoudigd, terwijl de jaarlijkse productie van nieuwbouw is gehalveerd.

"Vanuit diverse oogpunten bezien functioneert de Nederlandse woningmarkt niet goed. Veel woningzoekenden op de Nederlandse woningmarkt hebben grote moeite een passende en betaalbare woning te vinden", aldus de toezichthouder.

Samenhang

De woningmarkt is volgens DNB vooral vastgelopen door de gebrekkige samenhang tussen verschillende beleidsmaatregelen.
"Het beschikbaar komen van meer bouwlocaties en een gevarieerd en flexibel aanbod is gebaat bij een soepelere ruimtelijke ordeningsbeleid en minder starre regelgeving rond nieuwbouw", aldus DNB.

Commentaar van de SP afdeling Gorinchem: en Gorinchem maar inzetten op het doorstromen van bewoners. In Gorinchem is de laatste 5 jaar geen betaalbare woning (huur- en koopwoning) meer gebouwd. Ook alternatieve bouwvormen zoals Maatschappelijk Gebonden Eigendom en Collectief Particulier Opdrachtgeverschap worden hier door het college van B&W, en dus de coalitiepartijen PvdA, VVD, CU/SGP en Stadsbelang afgewezen.
Het soepele en minder starre in het persbericht van DNB is zeer zeker van toepassing op de Gorcumse situatie.
(zie de diversen onderwerpen onder dossier wonen en slopen in Gorinchem op deze site)