Vragen van de SP over studiereis van burgemeester naar Dubai

28 februari 2008

Vragen van de SP over studiereis van burgemeester naar Dubai

Van 3 tot 9 maart 2008 zal burgemeester IJssels een studiereis ondernemen naar Dubai. De kosten van deze reis bedragen ca. 5000 euro. Het doel van deze reis is volgens de organisator het Nirov (Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting) de volgende :

De studiereis richt zich op de lessen voor Nederland in het positioneren van een stedelijke regio in de wereldwijde trends van bereikbaarheid, kenniseconomie, wonen en toerisme. De reis zoekt inspiratie in de uitvoering van de regionale strategie van Dubai en Abu Dhabi, met aandacht voor de onderlinge verknoping van luchthaven, haven en stedelijke ontwikkeling met de inzet van Nederlandse expertise.

Chef de Mission van deze reis is Jaap Modder (bestuursvoorzitter Stadsregio Arnhem Nijmegen). Het Nirov verzorgt de inhoudelijke reisbegeleiding.

Nog niet zo lang geleden was Dubai een dorpje van parelvissers uit het sprookje van duizend en één nacht. Nu is het een stadsregio die zich bewust ontwikkelt tot een metropolitane regio met een wereldwijde aantrekkingskracht. Natuurlijk is er oliegeld genoeg aanwezig en wordt er niet gepolderd in de Emiraten. Maar ook vanuit Nederlands perspectief valt veel te leren van de regionale strategie waarmee Dubai zich met een nieuwe (kennis)economie positioneert in de wereld.

Net als Amsterdam en Rotterdam streeft Dubai ernaar om met haar vliegveld en haven een internationale mainport te zijn en zo een sterke positie in de mondiale kenniseconomie op te bouwen. Meer dan in Nederland worden leisure en wonen ingezet als toeristische trekpleister. De ambities van de regio, de snelle centrale besluitvorming, het grotendeels ontbreken van regels en de belastingvrijheid hebben ertoe geleid dat momenteel 25 procent van 's werelds bouwkranen in Dubai staan. Door de ambitieuze manier waarop er gebouwd wordt, zijn er ook stedenbouwkundige en architectonische vernieuwingen mogelijk in Dubai. Dit maakt Dubai een locatie die je alleen al gezien moet hebben door het hoge tempo waarop daar de ruimtelijke en economische ontwikkeling plaatsvindt.

De SP fractie vraagt zich af of dit voor de Gorcumse bestuurder een nuttige studiereis is gezien de omschrijving van de reis (zie ook de folder op de Nirov site).Of moeten we als Gorinchem leren van de leisure en het opbouwen van een mondiale kenniseconomie.

Wij hebben het college van B&W de volgende vragen gesteld:

Schriftelijke vraag als bedoeld in artikel 36 van het Reglement van Orde voor de vergadering van de raad van de gemeente Gorinchem.

College van B&W Gorinchem, 28 februari 2008
4200 AC Gorinchem

VRAAG: studiereis burgemeester naar Dubai

Geacht college,

Via een e-mail verzonden op 27 februari 2008 ontvingen wij van de raadsgriffier a.i. bericht over de studiereis van de burgemeester Ijssels naar Dubai gepland van 4 t/m 8 maart 2008.
De studiereis wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting (Nirov) en kost voor leden excl. Btw. 3950,- euro.
Op de site van het Nirov lezen we het volgende over deze studiereis:

Vragen.
1.Welke redenen zijn van doorslaggevende betekenis geweest om juist deze studiereis te laten ondernemen door de burgemeester van Gorinchem?
2.Zijn er alternatieve mogelijkheden onderzocht om hetzelfde studieresultaat te behalen tegen lagere kosten?
3.Kunt u een nadere verklaring geven m.b.t. de studiereis, de kosten en de evt. betrokkenheid van het Gorcumse bedrijf Van Oord?