15 februari 2008

Syndion en gemeente maken afspraken over toekomst Tolhuis

Gisteren heeft burgemeester IJssels gesproken met (vertegenwoordigers) van de directie en raad van bestuur van Syndion over de toekomst van het Tolhuis. De SP fractie is verheugd dat beide partijen aangeven de nodige inzet te willen leveren om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Lees verder de gezamenlijke verklaring.

Syndion en gemeente maken afspraken over toekomst Tolhuis

Mede op verzoek van de fractievoorzitters heeft de burgemeester van Gorinchem in zijn hoedanigheid als voorzitter van de raad een gesprek gevoerd met (vertegenwoordigers van) directie en raad van bestuur van Syndion. Aanleiding voor het gesprek was het reilen en zeilen rond de toekomst van het Tolhuis, waarbij gemeente en Syndion niet tot overeenstemming konden komen.
Het gesprek tussen gemeente en Syndion heeft in goede sfeer plaatsgevonden en was voor beide verhelderend. Geconstateerd is dat bij beide partijen verschillende interpretaties waren ontstaan over de inhoud en intenties van gesprekken en correspondentie over de toekomst van het Tolhuis. Hierdoor is de bestaande goede vertrouwensrelatie tussen Syndion en de gemeente onder grote druk komen te staan. Beide partijen betreuren die ontwikkeling en hebben uitgesproken het vertrouwen in elkaar te willen herstellen.
Syndion erkent dat de gemeente Gorinchem in de afgelopen jaren veel heeft gedaan als het gaat om huisvesting van en het bieden van activiteiten en ontplooiingsmogelijkheden voor de bijzondere doelgroepen uit de samenleving, zoals die van Syndion. Het is mede vanuit die positieve grondhouding van de gemeente dat Syndion heeft aangegeven haar al eerder gedane toezeggingen om constructief mee te willen blijven denken over de toekomst van het Tolhuis, gestand te doen. Die positieve insteek zou ook kunnen betekenen dat de activiteiten van Syndion in de toekomst elders, d.w.z. buiten het Tolhuis worden ondergebracht. De gemeente van haar kant heeft aangegeven haar toezeggingen om met Syndion mee te willen denken over haalbare alternatieven, ook nog steeds te willen nakomen.
Concreet hebben beide partijen afgesproken in eerste instantie onderzoek te willen doen naar de mogelijkheden om de historische collectie van het gemeentelijk museum onder te kunnen brengen in het Tolhuis. Als zou blijken dat zulks ook daadwerkelijk mogelijk is, zullen beide partijen een traject afspreken waarin een en ander gerealiseerd kan gaan worden en waarbij een reële herhuisvesting van de activiteiten en de kantoorfunctie van Syndion, die nu ook in het Tolhuis gaat worden ondergebracht, aan de orde gaat komen.
Beide partijen zijn van mening dat met deze afspraken een einde is gemaakt aan een dip in de relatie tussen de gemeente en Syndion en dat vanaf nu de relatie Syndion en gemeente als constructief kan worden gekenmerkt.

Gemeentebestuur Gorinchem

Directie / Raad van bestuur Syndion