Smalle brede- en brede school

22 februari 2008

Smalle brede- en brede school

Ja lezers over dit onderwerp werd in de gemeenteraadsvergadering van 21 februari jl. gesproken. De Brede School Schepenenstraat en de Smalle Brede School Hoog Dalem. Ja, u begrijpt het direct. Smalle Brede School, klinkt niet. En toch bestaat deze school. Waarschijnlijk is de naam als volgt ontstaan. In Gorinchem wilde het gemeentebestuur een eerste Brede School gaan bouwen.

Een loffelijk streven waar de SP voor de volle 100 % achter staat. Toen bleek dat door diverse oorzaken deze Brede School minder breed zou worden, (tips niet gelezen?) is deze school de naam Smalle Brede School gaan dragen. En dat is nu net wat de SP door haar vertegenwoordiger Gerard Broekman deze avond in de gemeenteraad betoogde. In Gorinchem ontbreken duidelijke stel- en spelregels over wat het gemeentebestuur met de Brede School wil bereiken en waaraan een dergelijk gebouw dan zou moeten voldoen. In zijn betoog vroeg Broekman naar een notitie van het college van B&W over deze zaak,. Deze notitie zou dan in de gemeenteraad besproken kunnen worden zodat een ieder weet waar hij/zij aan toe is. Broekman werd hierin gesteund door de woordvoerder van de PvdA dhr. Schefferlie. Deze oproep werd positief opgepakt door wethouder Akkerman die toezegde met een dergelijk discussiestuk voor de gemeenteraad te komen. De voorzitter van de vergadering, burgemeester IJssels, wist even niet hoe te reageren. Non verbaal was de reactie overigens zeer duidelijk. Laten we het maar samenvatten met de woorden "hij was niet blij met de gedane toezegging door de wethouder namens het college van B&W richting de SP en richting Gerard Broekman"..

Hierna was de sympathieke motie van de PvdA, "college van B&W, sta open voor alle veranderingen en wijzigingen die mogelijk in de Brede School concepten kunnen worden toegepast" in de ogen van de SP fractie overbodig geworden. En een door deze toezegging overbodig geworden motie hoeven wij niet meer te steunen, dit werd uitstekend verwoordt door Broekman in zijn stemverklaring. De motie werd overigens wel aangenomen.

De uiteindelijke stemming over de te nemen besluiten over de Brede School Schepenenstraat leverde geen enkele tegenstem op. Iedereen was hier voor de volle 100 % voor.