Meer salaris voor gemeenteraadsleden?

14 februari 2008

Meer salaris voor gemeenteraadsleden?

Nadat de kabinetsleden zichzelf een "aardige" salarisverhoging hebben gegeven konden de raadsleden in Nederland natuurlijk niet achterblijven. Ook zij willen een "aardige"salarisverhoging. Zoals in onderstaand bericht valt te lezen vindt 80% van de raadsleden dat ze te weinig verdienen. De SP fractie in Gorinchem neemt hier afstand van. Zij vinden de verdienste voldoende. Zoals bekend wordt 75 % van de verdiensten van een SP gemeenteraadslid geschonken aan de partij. Hier worden acties, vrijwilligers en andere zaken van betaald.

Vanaf site: gemeenteraad.nl
Een ruime meerderheid van de Nederlandse raadsleden is ontevreden over de bezoldiging voor hun raadswerk. Zo’n 80% vindt dat de vergoeding verhoogd moet worden. De helft van de raadsleden wil loon naar werken, zoals voorgesteld door de VNG. Driekwart vindt dat fractievoorzitters vanwege hun hoge werklast een hogere vergoeding moeten krijgen dan de overige raadsleden. Dat blijkt uit een enquête van Gemeenteraad.nl.

Gemeenteraad.nl enquêteerde deze week 8000 raadsleden en fractievoorzitters in het kader van het rondetafelgesprek dat vandaag gehouden wordt in Den Haag. Centraal tijdens dat gesprek staan de voorstellen van de commissie-Dijkstal, het kabinet en de VNG over verbetering van de bezoldiging van alle politieke ambtsdragers. Ruim 2500 volksvertegenwoordigers reageerden op de enquête. Geeske Wildeman, directeur van Gemeenteraad.nl, vindt het opvallend dat in zo’n korte tijd zoveel raadsleden reageerden. Wildeman: “Blijkbaar is de hoogte van de raadsvergoeding iets dat veel raadsleden aan het hart gaat.”

In de enquête reageerden de raadsleden op de verschillende verhogingsvoorstellen. Een verhoging van 10%, zoals het kabinet voorstelt, ziet maar 7% zitten. Verhoging met 30%, het voorstel van de commissie-Dijkstal, wil 30% van de raadsleden. Zo’n 50% staat achter het VNG-voorstel van nivelleren van de bezoldiging. De VNG wil de vergoeding koppelen aan het aantal gewerkte uren en niet meer aan het aantal inwoners per gemeente. Dat betekent in de praktijk dat de vergoeding van een raadslid in Reiderland verhoogd wordt van 208 euro naar 1.062 euro per maand. Een raadslid in Amsterdam ontvangt nu 1.954 euro. Dat wordt met het VNG-voorstel 1.974 euro per maand.

Effectiever raadslidmaatschap

Gevraagd of het moreel verantwoord is om een deel van het gemeenschapsgeld te investeren in de professionalisering van de volksvertegenwoordigers, zegt 90% van de raadsleden dat een professionelere raad effectiever kan werken. Uit de enquête blijkt echter dat de helft van de raadsleden in 2007 1 of 2 keer een cursus heeft gevolgd. Eén derde heeft zelfs geen enkele investering gedaan in de professionalisering van de uitoefening van het raadslidmaatschap. Geeske Wildeman: “Raadsleden vinden het toch moeilijk om gemeenschapsgeld aan eigen trainingen uit te geven. Zoals uit het onderzoek blijkt, vinden zij professionalisering belangrijk. In de praktijk wordt daar echter niet echt aan gewerkt.”