Vermaak. Gemeenteraadsvergadering 24 januari 2008

25 januari 2008

Vermaak. Gemeenteraadsvergadering 24 januari 2008

Donderdagavond 24 januari 2008 werd er in Gorinchem gesproken over leisure, een mooi Engels woord voor vermaak en vrijettijdsbesteding.

Het is ook Gorinchem ernst geworden. U moet als inwoner - of als bezoeker van Gorinchem vermaakt worden. En dat vermaak zal hoofdzakelijk plaats moeten vinden binnen de vesting Gorinchem. Gorinchem is nl. een moderne vestingstad. Of u dus maar vaker naar de stad wilt komen, iedere keer geld wilt uitgeven en ook graag meer geld dan wat u tot op heden deed..

U krijgt dan van de gemeente waar voor u geld.
U moet dan denken aan mooie wandelpaden en fietsroutes, aan een mooi strand Gorinchem en aan routeborden waarop staat hoe u bij de VVV komt en waar u de mooie nieuwe ( in oude vestinggebouwen) musea kunt vinden. Ook de voorstellingen in de Nieuwe Doelen en in het stadhuis behoren tot het leisurepakket.

Voorstellingen in het stadhuis?

Jazeker, de burgemeester had samen met gemeenteraadslid Piet van Andel besloten de try out van het toneelstuk "Leisure, wij verzorgen uw avond uit" op deze avond te laten plaatsvinden.

Van Andel zou een opmerking maken over de Oostgracht en de burgemeester zou hier fel op reageren. Het moet tenslotte wel leuk en attractief blijven in Gorinchem. Aldus geschiedde.

Helaas was men vergeten om de landelijke pers uit te nodigen. Een communicatiefoutje. Dus er was naast het betaalde (ja zeker, minimaal 1000 euro per maand en dus vaak enthousiast) publiek weinig betalend publiek aanwezig (deze avond zelfs gratis toegang en koffie gratis) .

StadsTV Gorinchem had laten weten dat er geen StadsTV in Gorinchem komt. Men was kwaad op het gemeentebestuur omdat zij geen enkele eurotonnen subsidie wilden overmaken aan StadsTV.

En helaas liep de voorstelling niet helemaal zoals verwacht. De beide heren vergaten helemaal de leisure en leken persoonlijk betrokken te zijn. Door de burgemeester werd het logo verward met stadswapen. Zorginstelling Syndion werd nog even de les gelezen. Zij moeten toch htotel/restaurant Metropole eens een mooier aanzien geven en moeten niet zo moeilijk doen over het Tolhuis, de gemeente doet voor hen tot op heden tenslotte ook niet moeilijk. En Van Andel kreeg ook een veeg uit de pan, het Gorcumse strandje, stelde niet zoveel voor, het strand bij Schoorl, de geboorteplaats van de burgemeester was pas het einde, aldus de burgemeester. Van Andel, een geboren bliek was toch wel enigszins van de kaart na deze teleurstellende mededeling. Hij dacht dat Gorinchem uniek was.

Jammer toch dat de schrijvende pers slechts zeer beperkt aanwezig was en dat StadsTV niet is komen filmen.

Overigens stemden alle partijen in met de leisure nota, ook de SP. Het is in onze ogen een goede zaak dat de gemeente alle benodigde maatregelen neemt om Gorinchem een interessante stad te laten zijn voor bewoners, bezoekers en bedrijven.

Leisure in het stadhuis. Komt u volgende maand uw geld uitgeven tijdens de gemeenteraadsvergadering?