Vermaak 2. Gemeenteraadsvergadering 24 januari 2008.

25 januari 2008

Vermaak 2. Gemeenteraadsvergadering 24 januari 2008.

Ook deel 2 van de gemeenteraadsvergadering van 24 januari, het deel na de pauze, zorgde voor veel vermaak. Er waren meerdere acteurs en actrices aan het werk, (toevallig allemaal van de coalitiepartijen PvdA, VVD, CU/SGP en SB/LG) die de rol moesten spelen van gerustgestelde raadsleden. En dat was nog niet gemakkelijk. Want als er van de 7 woondoelstellingen er 6 negatief dreigen uit te pakken, hoe kun je dan zelf gerustgesteld zijn en anderen overtuigen van je gelijk?

Nou dat lukte dan ook niet. Geen enkel lid van de tegenpartij, de oppositie in de personen van mw. Martens(SP), dhr. vd Roest(CDA) en dhr v.Breemen (GL) ,werd overtuigd.

De coalitiewoordvoerders brachten het met flair. Maar ook de hoofdrol, voor de betrokken wethouder, overtuigde niet.
Ja, als je natuurlijk zelf al 2 moties indient om de bouw van starterswoningen te versnellen ben je niet echt overtuigd van je eigen doelen lijkt ons. Natuurlijk ging de oppositie mee met de moties. Opmerkelijk was dat slechts 3 van de 4 coalitiepartijen de motie indienden. De VVD stond niet genoemd bij de indieners (ze stemden overigens wel voor).

Ook de doelstelling van 2055 woningen bouwen tot en met 2010 zegt men te kunnen halen. Mogelijk wel met enige vertraging. Uiteraard kan er niet gesloopt worden voordat er gebouwd is, vindt ook de PvdA. De verspreiding van deze folder vond plaats in en rond de Van Zomerenlaan. En belofte maakt schuld.

Op de opmerkingen over de zogenaamde verhuisketens van de SP dat het ministerie van VROM in 2006 een rapportage hierover uitbracht bleek de acteurs niet te overtuigen. De burgemeester en de wethouder gaven aan dat de cijfers van VROM niet klopten en dat de cijfers verhuisketens van de gemeente wel correct waren. Ja, wij noemen dat een vreemde poging om te proberen recht te maken wat krom is.
Hier naar een eerder artikel over de gemeentelijk rapportage.

Natuurlijk werd er uitgebreid stilgestaan bij de doorstroming en de bouw van de duurdere woningen in Gorinchem. Dit werd nog steeds door de acteurs gezien als het enige werkende middel om de woningmarkt op gang te houden.De SP werd zelfs verweten "met jullie woonvisie, zou er in Gorinchem niet te wonen zijn geweest". Nu is dat nooit bewijsbaar, dus moet je je naar onze mening houden aan de feiten, maar de woonvisie van de SP is heel duidelijk: niet alleen dure woningen maar ook betaalbare huur- en koopwoningen.

Voor de laatste categorie kunnen bepaalde financieringsmethoden goed worden gebruikt. Wij dienden daar in het verleden moties over in.
Moties over Collectief Particulier Opdrachtgeverschap en Maatschappelijk Gebonden Eigendom. Deze moties werden toen afgewezen, echter nu wordt Koopgarant, een MGE financiering, als oplossing voor de betaalbaarheidsproblematiek aangegeven. Dat is toch wel erg opportunistisch.
De PvdA wordt de PvdO waarbij de O staat voor opportunisme.

Opmerkelijk is natuurlijk de uitspraak van wethouder Oostrum. De gehele woningmarkt is constant aan veranderingen onderhevig en verandert snel. En dan de conclusie: "maar wij houden vast aan de woonvisie die is vastgesteld". Tja......

Als laatste werd nog aangegeven dan zelfs 97% of 98 % van de kopers van een Courtine den Haan woning uit Gorinchem afkomstig is. Dus men bouwt bijna exclusief voor inwoners uit Gorinchem. Nu "kennen" wij als SP slechts enkele (nog geen 10) van de 100 kopers van een woning aan Courtine den Haan, maar ons zijn kopers bekend uit Woudrichem, Arkel, Schelluinen, Harderwijk en 's Hertogenbosch. Dus dat is al 5 op de 100. Dus spreekt de SP niet de waarheid?

Al met al weer een avond waarbij niet de evaluatie en een bijstelling van de woonvisie centraal stonden maar het in stand houden van de eigen standpunten. Ondanks het feit dat de coalitie in aantal groter is zijn de hoofdrolspelers van de avond mevrouw Martens van de SP. de heren Van der Roest (CDA) en Van Breemen (GL) geworden. De acteurs en actrices van de coalitie hebben hun best gedaan, maar konden niemand overtuigen.