Steun van Nederlandse Vereniging van Makelaars voor SP

10 januari 2008

Steun van Nederlandse Vereniging van Makelaars voor SP

Vandaag publiceerde de Nederlandse Vereniging van Makelaars de kwartaalcijfers. En daarin wordt steun uitgesproken voor de plannen die de SP heeft voor de nieuwbouw in Nederland. Namelijk het aanbieden van betaalbare woningen. Lees verder voor het volledige bericht.

NVM: Nederlandse huizenmarkt stagneert in 4e kwartaal 2007

De Nederlandse huizenmarkt is in het laatste kwartaal van 2007 voor het eerst in lange tijd gestagneerd. Dat blijkt donderdag uit een analyse van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De vereniging verwacht dat de stagnatie in 2008 zal doorzetten.

Het aantal verkochte woningen is in het vierde kwartaal niet verder gestegen, terwijl het aantal woningen dat te koop stond juist toenam. De verkoopquote, het aantal verkochte woningen als percentage van het aanbod, bereikte de laagste stand in zes jaar (26,4%).

In vergelijking met het laatste kwartaal van 2006 werden 3% minder huizen verkocht, terwijl 7% meer woningen te koop stonden. De tijd dat een woning te koop staat, is met 7% toegenomen en komt uit op een gemiddelde van 78 dagen.

Voor de woningen die wel werden verkocht, betaalden kopers een hogere prijs dan in het derde kwartaal van 2007. Wat betreft de prijs van een tussenwoning was Amsterdam uitschieter naar boven (+10,2%), terwijl de prijs voor een huis in Alphen juist afnam (-5,3%).

Volgens de NVM en vastgoeddeskundigen lijkt het erop dat het tekort aan betaalbare woningen de markt afremt. 'Dure woningen voor hogere inkomens zijn naar verhouding beter betaalbaar dan goedkopere woningen voor de lagere en middeninkomens,' licht de NVM toe in een persbericht. De prijs van de gemiddelde verkochte woning komt nu uit op EUR 247.000, een stijging van 4,3% ten opzichte van het vierde kwartaal in 2006.

Voor 2008 verwacht NVM-voorzitter Ger Hukker dat de stagnatie zal doorzetten als gevolg van het gebrek aan aanbod. 'Met name de starters zullen moeite houden om een woning te vinden,' zegt Hukker. Verder verwacht de voorzitter dat de gemiddelde woningprijzen in het huidige jaar rond de 2% zullen stijgen, met uitzondering van het duurdere segment woningen.