Nieuwstad. Sociale buurt en fijn wonen

26 januari 2008

Nieuwstad. Sociale buurt en fijn wonen

Op zaterdagmorgen 26 januari 2008 togen meerdere gemeenteraadsleden, architect Loor en vertegenwoordigers van Syndion en Palissade naar de lokvogel in de Nieuwstad te Gorinchem. In dit pand hadden meerdere buurtbewoners een ontvangst voorbereid. Niet alleen een ontvangst met koffie, lunch en muziek maar ook met een duidelijk verhaal over alle wetenswaardigheden over hun straat ( eind 16e eeuw eerste woningen gebouwd, Ida Gerhardt heeft er gewoond en Napoleon is er op bezoek geweest) en de toekomstplannen die er zijn voor- en met de straat.

En hier zat toch enige pijn. In de voormalige sportschool (huisnummers 7a t/m 7d) , nu in bezit van bouwer en projectontwikkelaar Van Dalen, heeft architect Loor uit Gorinchem voor Palissade tekeningen gemaakt met als uiteindelijke doel 13 zelfstandige wooneenheden van ca. 45 m2 per stuk te realiseren. Deze wooneenheden worden samen met een gezamenlijke recreatieruimte en 5 parkeerplaatsen voor een periode van ca. 10 jaar gehuurd door Syndion van Palissade. Op zich niets mis mee. Maar omdat iedere bewoner een eigen woonruimte aan de voorkant van het pand zou moeten krijgen wordt de gevel 4 verdiepingen hoog i.p.v. de huidige 2 lagen van de voormalige sportschool. En dit geeft nogal wat weerstand bij de bewoners vanwege de grote impact van dit pand op de straat. Na een uiteenzetting van de bewoners over de gevoerde procedures, de architect waarom zo gebouwd zou moeten worden en een uiteenzetting van de plannen door Syndion ( de Palissade vertegenwoordiger was te onbekend met de Nieuwstad problematiek) hebben de gemeenteraadsleden (van alle partijen was er minstens een vertegenwoordiger aanwezig m.u.v. Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem die ontbrak) besloten om namens hen door de vertegenwoordiger van de PvdA en de vertegenwoordiger van het CDA, het college van B&W informeel te verzoeken om de vertegenwoordigers van alle bij de nieuwbouw in de Nieuwstad betrokken partijen rondom de tafel te krijgen in een poging om een voor alle partijen passende oplossing trachten te cre�ren door overleg i.p.v. allerlei langlopende rechtszaken.

De Gorcumse politici blijven e.e.a. met belangstelling volgen.