Weekbrief 49 van de fractie van 3 t/m 9 december

9 december 2007

Weekbrief 49 van de fractie van 3 t/m 9 december

Het was heel snel geregeld. We zullen het licht weer zien! In de raadsbijeenkomst van afgelopen dinsdag heeft de SP de vraag gesteld waarom het kunstwerk Brainwave van Jan van Munster in de Duveltjesgracht al een lange tijd niet werd verlicht. Een belangrijk onderdeel van dit kunstwerk, geopend door Koningin Beatrix in augustus 2005, is het groene licht wat onder de metalen elementen via het water zichtbaar moet zijn.

Wethouder Jack Oostrum kon daar niet meteen antwoord op geven maar binnen drie dagen kregen we bericht dat voor 17 december het licht weer zal branden. Foutje bij Eneco zullen we maar zeggen. De SP is blij dat dit mooie kunstwerk nog voor Kerstmis in volle glorie zichtbaar zal zijn, ook �s avonds. Gorinchem zal dus het licht weer zien. Bekijk vanuit de "ruimte" dit kunstwerk.

Een ander punt wat tijdens de raadsbijeenkomst aan de orde kwam is het Milieubeleidsplan. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door de inwoners van Nederland. Alle trendvoorspellers laten dat ook weten.
Het beleidsplan ziet er goed uit. De gemeente Gorinchem doet erg veel aan de ontwikkeling van een goed milieu in de gemeente, op verschillend gebied. Zo wordt er onderzocht hoe aardwarmte, een redelijk goedkope en zeer milieuvriendelijke warmtebron, kan worden gebruikt om bijvoorbeeld industrieterrein noord te verwarmen en ook de nieuwe woonwijk Hoog Dalem. Op 20 december zal dit beleidsplan worden besproken in de raadsvergadering. De SP zal dan een motie indienen waarin zal worden gevraagd, in het kader van maatschappelijke stages, te onderzoeken of middelbare scholieren promotieteams kunnen bemensen om de Gorcumse burgers extra te wijzen op het belang van een goed milieu voor nu, maar vooral voor de toekomst. De jeugd heeft de toekomst. Er wordt overigens door de SP gedacht aan meer mogelijkheden om jongeren te vragen mee te werken en te denken aan een veilig en leefbaar Gorinchem. Bijvoorbeeld rond de Merwede Lingelijn. Wat zou het goed zijn wanneer jongeren actief mee gaan helpen deze spoorlijn veilig te maken en te houden. U zult daar zeker nog meer van horen.

De Volksuniversiteit is zich aan het bezinnen om zijn oorspronkelijke taak, dienstbaar voor de maatschappij en verheffing van de arbeidersklasse door middel van scholing, nog duidelijker invulling te geven. Bij de opzet van de Volksuniversiteit is in eerste instantie gedacht aan het aanleren van talen. Langzaam aan is het cursusaanbod ruimer geworden, maar de oorspronkelijke opzet is wat uit het oog verloren. Daarom is het bestuur van de VU in Gorinchem aan het zoeken naar groepen waarvoor specifieke cursussen kunnen worden aangeboden. Cursussen die bedoeld zijn om dienstbaar te zijn voor de burgers, organisaties en wellicht bedrijven. Ook daar zal in de nabije toekomst zeker meer over bekend worden.

Bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders toegezegd het gebied van de Affuitloods te bestemmen voor culturele activiteiten. Er is ondertussen een stichting in oprichting die vanuit dat uitgangspunt van plan is de Affuitloods te gaan huren en beheren. Dit zal in samenwerking gebeuren met Stichting Symposion. Er wordt door een initiatiefgroep op dit moment gewerkt aan een ondernemingsplan om e.e.a. professioneel neer te zetten. Als alles doorgaat kunnen bijvoorbeeld cursisten van TOON die bezig zijn met beeldhouwen en boetseren in de Affuitloods gaan werken. Er is al lange tijd een verlangen om een andere ruimte te gaan gebruiken. In het voorjaar van 2008 zal het ondernemingsplan aan het college van B&W worden aangeboden. Het college is deze week formeel op de hoogte gebracht van dit initiatief.

Bedenk dat a.s. zaterdag de ijsbaan in de stad weer zal worden geopend. Als onder de lezers van deze weekbrief mensen zijn die zich nog enkele uren als vrijwilliger bij de ijsbaan willen inzetten dan kunnen zij zich aanmelden bij de binnenstadmanager Joop van Bel telefoon 06-53696049. Er worden nog enkele vrijwilligers gezocht. Het is leuk en gezellig werk! De SP-kraam zal er ook bij zijn op de bekende plaats in de Kelenstraat.

Maak er verder een mooie week van.

Gerard Broekman

Gerard Broekman, raadslid fractie SP-Gorinchem