Weekbrief van de fractie. Van week 44 van 29 oktober t/m 4 november 2007

4 november 2007

Weekbrief van de fractie. Van week 44 van 29 oktober t/m 4 november 2007

Het is een drukke tijd voor gemeenteraadsleden. De gemeentebegroting is in aantocht dus alles moet gelezen, bekeken en besproken worden. We hebben in de fractievergadering maandagavond al de eerste zaken besproken waar we eerst vragen over zouden stellen. Deze vragen konden in de raadsbijeenkomst van dinsdagavond worden gesteld. Helaas waren er weinig burgers. In elk geval niemand bij het inloopspreekuur. In de begrotingstekst staat te lezen dat er meer burgers gebruik maken van het fractie-inloopuur.

Tekening

Dat is ons nog niet erg opgevallen. Soms zijn er wel wat mensen, maar vaak staan we toch een uur te wachten op niemand. Dat is natuurlijk erg jammer en daar moet wat op worden verzonnen.
We hebben op dinsdagavond veel vragen kunnen stellen en op verschillende vragen zodanig antwoord gekregen dat we daar bij de begrotingsbehandeling wat mee kunnen. We hebben ook wat vragen gesteld die niet meteen beantwoord konden worden. We wachten nu de antwoorden af.

Donderdagavond hadden we een informatieavond waar de architect van de Brede School, welke in de Schepenenstraat zal komen, ons informeerde over zijn visie op scholenbouw in zijn geheel en deze school in het bijzonder. Het was een leerzame avond, met een goed verhaal, waar we ook weer verschillende personen hebben ontmoet die ons konden vertellen over andere ontwikkelingen. Ik heb ingebracht dat ik het fijn zou vinden wanneer we als gemeenteraadsleden avonden konden organiseren waar we 'met de benen op tafel' met elkaar van gedachten kunnen wisselen over bepaalde onderwerpen. De voorzitter van de organisatie die de Brede School Schepenenstraat ontwikkelt haakte daar meteen op in en heeft beloofd ons binnenkort uit te nodigen om over de inhoudelijke kant van deze Brede School te debatteren. Een eerste winstpuntje. Laten we hopen dat er over andere zaken, bijvoorbeeld het cultuurbeleid, ook mogelijkheden komen om met elkaar ongedwongen van gedachten te wisselen. Door een andere politieke partij werd al geopperd dat ook de infrastructuur en het verkeersbeleid een thema zou kunnen zijn. Wellicht dienen we hiervoor bij de begrotings- behandeling een motie in.

Vrijdagmiddag ben ik nog even naar Alblasserdam geweest. ' Onze' muziekschool Toon heeft een opzet gemaakt voor muziekonderwijs binnen en buiten de school. In eerste instantie om kennis te laten maken met muziek en later om kinderen de gelegenheid te geven zich meer te bekwamen. De Christelijke basisschool ''Het Kompas'' uit Alblasserdam heeft als een van de eerste gebruik gemaakt van deze manier van muziekonderwijs. Vrijdag was de presentatie van de eerste weken van dit project. De Wipmolen zat helemaal vol met kinderen, ouders en andere familieleden. Groep 1 begon de presentatie met een verhaal op muziek over verschillende dieren. Daarbij werd met de muziekdocente allerlei bewegingen gemaakt. Je zag dat de kinderen er veel plezier aan beleefden. Zo volgden de andere schoolgroepen. Allemaal hadden ze duidelijk plezier in deze presentatie. Vooral ook groep 4/5 die een potporrie van opera en musical lieten zien en horen met als titel een reis om de wereld in tachtig tonen. Het was duidelijk dat niet alleen muziek hier werd geoefend maar ook de algemenen ontwikkeling krijgt op deze manier aandacht.

Zaterdag ben ik nog even wezen kijken naar de vrijwilligersmarkt in het Piazza Center en bij de Opendag van het Gorcums Museum. Het was bij beide evenementen gezellig druk en ik hoop dat er veel nieuwe vrijwilligers zich hebben aangemeld bij een van de organisaties in het Piazza Center en dat er ook veel nieuwe abonnees bij zijn gekomen bij de kunstuitleen.

Komt u ook kijken en luisteren bij de begrotingsbehandeling a.s. donderdag 8 november. We beginnen om 9.00 uur in de ochtend.

Een prettige week toegewenst.

Gerard Broekman

Gerard Broekman raadslid SP-fractie Gorinchem