Weekbrief 46 van de fractie. Van 12 t/m 18 november 2007

20 november 2007

Weekbrief 46 van de fractie. Van 12 t/m 18 november 2007

Het kan niemand ontgaan zijn, de Sint is afgelopen zaterdag aangekomen. Alle ouders met kleine kinderen, waaronder ook ik met mijn gezin stonden weer gezellig aan de waterkant om de Goedheiligman en zijn zwarte Pieten welkom te heten. Natuurlijk strooiden de Pieten volop met pepernoten. Ook de Pietenband en de majorettes waren weer van de partij en zorgden voor een heerlijke sfeer. De vaste route werd weer afgelegd. Dit jaar is er voor het eerst ook een echt Sinterklaashuis in Gorinchem. Toch vind ik het altijd weer jammer dat de Lingewijk niet meer in de vaste route zit. Maar de Lingewijk in de Sinterklaasroute komt vast weer terug als Lingewijk-Noord is gebouwd.

Helaas is de bespreking van de tussentijdse evaluatie van de Woonvisie weer uitgesteld. Het wordt nu januari 2008.Steeds staan we in de startblokken en dan horen we op het laatste moment dat de bespreking van deze evaluatie niet doorgaat. De traagheid van een en ander zegt waarschijnlijk ook iets over de traagheid van bouwen. Het duurt vast nog enige tijd voordat er eindelijk wat betaalbare koopwoningen op de Gorcumse woningmarkt komen en dus ook Sinterklaas in de Lingewijk.

Dan maar even richten op iets anders: Er komen regelmatig klachten binnen over de Molenhopper, vooral over het vervoer met de rolstoeltaxi. Het is altijd moeilijk in te schatten of het hierbij gaat om een incident of dat het structureel fout gaat. Zelf heb ik voor mijn zoontje ook af en toe de Molenhopper gebeld en heb daar zelf nooit problemen mee gehad, behalve als er gelijk na schooltijd iets geregeld moest worden, dan bestaat er inderdaad een capaciteitsprobleem. Toevallig vroeg iemand mij of ik met haar naar de binnenstad wilde gaan en of ik dan de rolstoeltaxi wilde bestellen. Nu zegt 1 ritje natuurlijk niets, maar ik moet wel zeggen dat het ritje formidabel was geregeld. We werden klokslag om 10:00 uur opgehaald en omdat we niet zeker waren wanneer alles gedaan was wat we moesten doen in de stad hadden we voor 2 uur later de terugrit gereserveerd. Het bleek echter dat we na 1 uur al alles rond hadden en even bellen naar de Molenhopper en klokslag 11 uur zaten we weer in de rolstoeltaxi om ons weer thuis te brengen. Het kan natuurlijk ook zijn dat dit een "toevallig goed" incident was, maar goede en slechte verhalen zijn bij ons altijd welkom en niet alleen over de Molenhopper natuurlijk.

Maar niet alleen verhalen zijn welkom ook (burger)initiatieven. Een initiatief van Stichting Arkelstad is bijvoorbeeld het organiseren van een wijkfeest. Niet alleen gezellig, maar ook een manier om samen met de wijk iets op poten te zetten waar je samen trots op mag zijn en een goede manier om elkaar (beter) te leren kennen. Dat is ook de bedoeling van de Straatspeeldag en ik hoop dat zulke initiatieven meer zullen komen, zodat we het Sinterklaasgevoel, dat we elkaar een "kadootje" geven niet alleen in december hebben, maar eigenlijk heel het jaar.Want betrokken zijn en er zijn voor elkaar is toch het mooiste kado wat je elkaar kunt geven?

Met vriendelijke groet,

Natali Martens