Weekbrief 45 van de fractie. Van 5 t/m 11 november 2007

12 november 2007

Weekbrief 45 van de fractie. Van 5 t/m 11 november 2007

Deze week stond voor mij en de rest van de fractie, in het teken van de begroting. Voor mij was het eerste keer dat ik dit moest doen als fractievoorzitter dus dat was best spannend!
Alle fractieleden hadden een stuk gemaakt over de het onderdeel van de begroting dat tot hun portefeuille behoorde en mijn taak was ook die bij elkaar te voegen en mijn onderdeel toe te voegen.

Tijdens de begrotingsraad is het mijn taak om in de raad het standpunt van de SP uit te dragen in een betoog. Jammer is altijd dat de voorzitter de neiging heeft om vooral op de inbreng van de SP al te beginnen met de beantwoording, wat volgens ons niet de bedoeling is en vaak te interrumperen ( de microfoon te nemen en opmerkingen te maken) Dat maakt het voor de spreker van de SP en dat was ik, niet makkelijker om het verhaal te brengen, al laat ik mij niet van mijn apropos afbrengen.
Wij hebben vooral veel te zeggen gehad over de woonvisie, dat is allemaal meegenomen naar de evaluatie hiervan later dit jaar, de brede scholen, jongeren, cultuur en zorg. Ook hadden we drie moties. De eerste was een motie over de mogelijke consequenties op financieel gebied van besluiten voor burgers met een laag inkomen. Deze motie heeft het niet gehaald, hij werd afgeraden door het college omdat men dit te ingewikkeld en te veel werk vond, jammer! De tweede motie was over een culturele bestemming van de Affuitloods, deze is met een voor een gedeelte andere invulling, overgenomen in combinatie met het Tolhuis, daar komt het Historisch museum in, hier kunnen wij mee leven.
De derde motie ging over een leefbaarheidbudget voor de wijken waarmee burgers meer mogelijkheden kregen om zelf initiatieven te nemen. Hier was achteraf onduidelijkheid over, het college vond hem overbodig omdat er al mogelijkheden zijn voor subsidies, hier waren wij het niet mee eens, anders hadden we de motie niet ingediend! We hebben over deze motie in ieder geval te horen gekregen dat de mogelijkheden die wij helder en duidelijk vastgelegd wilden hebben er al zijn. Wij zullen heel goed opletten of dat dan in de praktijk ook zo zal blijken te zijn.
Het bleek tijdens de begroting dat de verschillende partijen wel in dezelfde richting dachten, maar de invulling er van dat levert toch vaak grote verschillen op.
De taak van de fractie is en blijft het standpunt van de SP uit te dragen in de raad, al is het soms tegen de verdrukking in en dwars door de interrupties heen!

Deze maand mogen we er als raad voor werken! Vorige week de begroting, deze week de informele raad en de burgerinloop en in de laatste week van de maand de raadsvergadering.

Eva Dansen fractievoorzitter SP Gorinchem

Met vriendelijke groet,