Waarom kwam de SP niet met voorstel steun aan minima?

14 november 2007

Waarom kwam de SP niet met voorstel steun aan minima?

Deze vraag is ons enkele malen gesteld n.a.v. het feit dat in de begrotingsraad van 8 november 2007 de PvdA met het voorstel kwam om netto 100 euro steun te geven aan de minima in Gorinchem. Een motie die overigens is aangenomen.

De SP is een fervent voorstander van deze motie. De afgelopen jaren zijn de minima onder de verschillende kabinetten Balkenende nou niet bepaald gespaard. Tijdens de begrotingsbehandeling in 2006 is door de SP een zeer uitvoering pleidooi gehouden om de minima in Gorinchem socialer te behandelen. De SP diende toen een motie ingediend onder de naam 'een Socialer Gezicht Gorinchem'. Deze motie waarin werd gevraagd een fonds te vormen uit de meevallers van de gemeente Gorinchem voor de minima in Gorinchem werd toen alleen gesteund door de oppositiepartijen CDA en GL. De coalitiepartijen waaronder de PvdA vonden een dergelijk fonds niet nodig en stemden tegen.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2007 is door de SP nogmaals gesproken over de minima en dit in het kader van het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen. Het aantal mensen dat hiervoor in aanmerking kwam was nl. gestegen. Het antwoord van het college uitgesproken door wethouder Akkerman was letterlijk het volgende " Mevrouw Dansen heeft geconcludeerd dat mensen die kwijtschelding krijgen van de
gemeentelijke belastingen dús arm zijn. Hierover zou heel veel te zeggen zijn, maar wij kiezen ervoor mensen op een bepaald niveau de belasting die wij zelf heffen kwijt te schelden en gelukkig doen we dat op een iets hoger niveau dan echt arm genoemd zou kunnen worden.

Onze conclusie is nu dat het college heeft ingezien dat er ook in Gorinchem mensen woonachtig zijn die naar (en dat willen wij wel gezegd hebben) Nederlandse begrippen "arm" genoemd kunnen worden. En ook het college vindt dat deze inwoners steun nodig hebben. Het aantal van 1169 inwoners dat kwijtschelding gemeentelijke belastingen heeft ontvangen in 2006 komt nl. terug in de door de PvdA genoemde aantallen voor de uitbetaling van de 100 euro. Door de SP wordt dan ook voor de motie Schefferlie gestemd. Het is nl. een motie waarin de SP haar ideeën reeds geuit in november 2006 en juni 2007 kan terugvinden.

Uit de bundel Nederlandse spreekwoorden en gezegden "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald"